Prissjokkforskjell hos el-gigantene: Du kan tape tusenvis av kroner i samme butikk

Norges største el-kjeder har ofte helt ulike priser i butikk og på sin egen nettside. Følger du ikke med kan du kaste bort flere tusen kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

El-gigantene kriger om kunder og om å være billigst. Spesielt på nett foregår det til enhver tid en innbitt kamp om å tilby elektronikkvarer til de aller beste prisene.

Og det er ikke uten grunn. Hvert år handler vi nordmenn data, hjemmeelektronikk og hvitevarer for milliarder av kroner. Men det kan se ut som vi har brukt litt mer enn det som er nødvendig.

TV 2 hjelper deg har samlet inn rundt 100 priser fra hver av Norges største el-kjeder Elkjøp, Lefdal og Expert, og sammenlignet butikkprisene med kjedenes egne nettpriser. Og ulikhetene viste seg å være store.

I enkelte tilfeller koster samme vare flere tusen kroner mer i butikken enn i tilsvarende el-kjedes nettbutikk.

Hos Expert fant vi for eksempel en 3D TV fra LG som var 2900 kroner dyrere i butikk enn på nett. En Smart-TV fra Samsung letter lommeboken for hele 5000 kroner mer i Lefdals fysiske butikk enn i samme kjedes nettbutikk.

De ulike prisforskjellene er dessuten gjennomgående.

Hos Elkjøp var ca. hver tiende vare dyrere i butikken enn på nett. Hos Lefdal var ca. hver femte vare dyrere, mens hos Expert var 38 prosent av varene i vår undersøkelse dyrere i butikken enn i Experts egen nettbutikk.

Til gjengjeld fant vi til sammen kun seks varer der tilfellet var motsatt, altså varer som var dyrere på nett.

Utnytter markedet

Til tross for de enorme prisforskjellene tilbyr alle butikkene i undersøkelsen en prisgaranti som gjør at de matcher den beste prisen på markedet.

Professor ved handelshøyskolen BI Ragnhild Silkoset sier til TV 2 hjelper deg at ulik pris på nett og i butikk er normalt, men at disse funnene kan avsløre noe om el-kjedenes markedsstrategi.

– Det jeg tenker da kjedene gir en såpass stor prisforskjell på nettet kontra i butikken er at de utnytter nok markedet for mye på nettet. Også bygger det kanskje på en antagelse om at kunden kanskje ikke oppdager at de gjør det, sier hun.

– At det er så konsekvent, det er litt overraskende. Og at det er så mye dyrere i butikken, det tilsvarer ikke kostnaden av å ha butikkansatte, så jeg ble overrasket over at det var så store forskjeller.

Kommunikasjonssjef i Lefdal og Elkjøp Øystein Schmidt erkjenner at det er forskjeller, men hevder at kjeden på ingen måte spekulerer i prissettingen.

– Vi vet at folk syns det er greiest når det er lik pris på nett og i butikken, så derfor jobber vi for det hver eneste dag. Når det likevel er enkelte forskjeller så har det med at på nett så fyker prisene opp og ned, og vi må følge konkurrentene for å være prisledende. Det er lettere på nett enn i butikk der man må ut med papir og lignende.

– Men vi ser veldig store forskjeller. Håper dere at kundene deres ikke er klar over den andre prisen?

– Definitivt ikke. Vi har lovet våre kunder å være prisledende, og på nettet fyker prisene opp og ned, og da må vi følge det, sier Schmidt.

– Er du ikke fornøyd, har du kjøpt en vare som du finner en bedre pris på, kom innom oss, vi har 30 dagers åpent kjøp, så fikser vi det.

Utført intern undersøkelse

Administrerende direktør i Expert Anders Nilsen viser til at de har prisgaranti i sine butikker, men mener at resultatet i prisundersøkelsen TV 2 hjelper deg utførte – der 38 prosent av prisene er dyrere i butikk enn på nett – ikke gir et reelt inntrykk av prisbildet, og at prisforskjellene like gjerne kan tippe andre veien.

– Vi ser i vår undersøkelse at dere har høyere pris i butikken enn det dere har på nett.

– Men det stemmer ikke. Nå har vi gjort en undersøkelse internt som viser at over 80 prosent av sortimentet på nett og i butikk har lik pris, også er det 20 prosent av sortimentet som er veldig kampanjeutsatt både av oss og av andre aktører, og der ser vi at butikkene er like konkurransedyktig eller mer konkurransedyktig enn nettsiden.

Han sier også til TV 2 hjelper deg at Expert alltid matcher markedets beste pris, men at det er opp til kunden å ha oversikt over prisbildet.

– Det er jo store forskjeller i enkelte tilfeller. I deres butikker er det jo så mye som 3000 kroner på ett produkt.

– Ja, og det er hele poenget. På nettsiden er det veldig enkelt å kunne snu på pris. I dag så vil du kunne finne samme eksempel hvis du handler i den butikken du står i nå. Hvis du påberoper deg den billigste prisen, så får du også den her. Det gjelder å følge med, avslutter Nilsen.