Verdens største bil-designer gir seg  ikke likevel

77-åringen er klar for comeback!

Så var det visst ikke til for å sitte i godstolen allikevel for Giugiaro. Her med Ferrari GG50, som han tegnet som en gave til seg selv i 2005.
Så var det visst ikke til for å sitte i godstolen allikevel for Giugiaro. Her med Ferrari GG50, som han tegnet som en gave til seg selv i 2005.

Det er ikke mange uker siden vi ønsket Giorgetto Giugiaro lykke til med pensjonist-tilværelsen. Mannen som mange kaller "verdens største designer" pensjonerte seg nemlig. Trodde vi...

Den legendariske italienske designeren har passert 77 år, og han og sønnen Fabrizio solgte sine resterende 9,9% aksjer i Italdesign til VW nylig, etter at tyskerne hadde kjøpt de øvrige 90,1% av aksjene i 2010. 

Les mer om hans avskjed her: Verdens største designer gir seg

Imponerende CV

Giorgetto Giugiaro ble født med tegne og malekunsten i blodet. Hans far var kunstmaler, og bestefaren malte fresker i kirker. Dermed ble det kunstskole, før han som 18-åring fikk jobb hos Fiat. Fire år senere gikk han til Bertone (hvor han blant annet tegnet den nydelige ISO Grifo), og fra 1966 til 1968 jobbet han for Ghia. 

Men Giugiaro ville drive eget firma, og startet i 1968 Studio Italiano Realizzazione Prototipi, som snart ble hetende Italdesign. Studioet sto bak ikoniske sportsbildesign som Lotus Esprit, Maserati Merak, Maserati Bora, BMW M1, DeLorean DMC-12 og Maserati Ghibli, samt mer vanlige biler som den første VW Golf, Alfa Romeo Alfetta, Saab 9000, VW Passat og Fiat Panda. 

Vil starte nytt firma

I 2010 ble Italdesign altså underlagt VW, og etter å ha solgt de resterende aksjene nylig var pensjonist-tilværelsen sikret. Men nå kunngjør  Giugiaro i et intervju med bransje-nettstedet Automotive News, at han og sønnen Fabrizio vil starte et nytt designfirma.

Rykter vil ha det til at Giugiaro ikke var fornøyd med at VW kvittet seg med hans gamle venn Ferdinand Piëch (styreformannen i VW som også var hovedansvarlig for at selskapet kjøpte Italdesign i 2010), og at hans exit delvis skyldtes dette. 

Snart forsvinner Statoil-navnet

Diskusjoner med asiatiske bilprodusenter

Nå sier Giugiaro at han og sønnen diskuterer potensielle design-kontrakter med kinesiske og sør-koreanske bilprodusenter.

Hva firmaet vil hete, eller hvor det vil være lokalisert, er ikke klart ennå. Det er uansett hyggelig å ha Giugiaro tilbake bak tegnebrettet, og vi ønsker ham lykke til med sin nye ikke-pensjonist tilværelse. 

To skjebnedager for VW-sjefen