Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avsløringen om at Volkswagen har manipulert utslippene fra millioner av biler har vakt stor oppsikt den siste uken.

Saken har utviklet seg til å bli en liten katastrofe for VW. Aksjekursen har stupt, det ligger an til heftige søksmål og troverdigheten til selskapet er nede på et lavmål. 

Det hele har allerede blitt døpt "Dieselgate" av amerikanske medier.

Bak den omfattende avsløringen står ingeniøren Anup Bandivadekar og hans kolleger, John German, Francisco Posada och Vicente Franco. Alle jobber i den lille miljøorganisasjon International Council on Clean (ICCT), den er basert i San Francisco i California.

Det hele startet for to år siden.

Valgte tre tilfeldige biler

ICCT begynte nemlig å teste dieselbiler som ble solgt på det amerikanske markedet. I utgangspunktet var utvalget tilfeldig. De ville se nærmere på opplysninger om at biler på det amerikanske markedet hadde lavere utslipp enn de i Europa.

– Vårt utgangspunkt i prosjektet, var de harde avgass-kravene i USA og da særlig California. Vi ville se om det faktisk var slik at dieselbilene her hadde lavere utslipp, forteller Bandivadekar til Svenska Dagbladet.

De tilfeldig valgte bilene som det ble gjort tester på var VW Passat, VW Jetta og en BMW X5.

Les også: Sjokktall om norske dieselbiler

Ulike test-resultater

Alle de tre bilene klarte offisielt sett kravene. Men det skjedde noe merkelig da de to bilene fra VW ble testet ute på vanlig vei. Da ble nemlig utslippene høyere. Til dels også mye høyere..

Som et resultat av dette, ble det publisert en rapport i mai i fjor, som danner utgangspunkt for en større utredning gjort av amerikanske myndigheter, med EPA i spissen.

Det var EPA som siden avslørte det som nå har fått navnet "Defeat Device". En software designet for å instruere motoren til å gå over i lavutslippsmodus når den blir testet i laboratorium.

Les også: Utslipp-skandale omfatter 11 millioner biler

Ultimatum

EPA har siden testet flere biler fra VW, og fått samme resultatet som ICCT.

Siden VW-konseret ikke klarte å gi tilfredsstillende forklaringer på hvorfor det var et avvik, kom til slutt amerikanske myndigheter med et ultimatum: Enten forklare nøyaktig hva som foregår, eller miste tillatelse til å selge sine 2016-modeller i USA.

Det var da det kom en innrømmelse om at motorene var manipulert.

– Jeg kan si så mye som at det burde være veldig klart for VW at det de gjorde var ulovlig, både i henhold til amerikansk og europeisk lovverk, sier Bandivadekar.

Dette er "Dieselgate"

  • International Council on Clean Transport (ICCT) sammenligner utslipp i dieselbiler på vanlig vei med de resultatene som oppnås i laboratorium
  • To av de tre testbilene viser høyere NOx-utslipp enn oppgitt – og langt høyere enn de kravene amerikanske myndigheter har satt.
  • En rapport blir gitt videre til blant annet myndighetene i California, og United States Enviromental Protection Agency (EPA).
  • Det oppdages at det er en software-programvare som gjør at VWs dieselbiler oppfører seg annerledes når de blir testet i laboratorium, og gir falskt resultat
  • VW legger seg flate, og lover å rydde opp og full åpenhet. Jukset omfatter rundt 11 millioner biler, og VW har satt av 6,5 milliarder Euro for å dekke kostnader rundt skandalen
  • Aksjekursen til VW har rast etter at avsløringen ble kjent – og styreleder Martin Winterkorn kan bli tvunget til å ta sin hatt og gå.

Les også:To skjebnedøgn for VW-sjefen