Med 918 lurkende i bakgrunnen, sto Porsches Baby litt gjemt i Frankfurt. Foto: Lord Arnstein Landsem
Med 918 lurkende i bakgrunnen, sto Porsches Baby litt gjemt i Frankfurt. Foto: Lord Arnstein Landsem

Dette er racerbilen som bare fikk kjøre to løp

Da syntes Porsche det var nok!

Dette skal bli første og siste gang i min journalist-karriere at jeg siterer filmen «Dirty Dancing» (1987), men akkurat nå er det på sin plass: «Nobody puts Baby in the corner».

Den nevnte Baby sto litt bortgjemt på Porsche sin stand på Frankfurt, men var for meg et av de store høydepunktene under messen. Er man sykelig opptatt av racing fra 70-tallet som undertegnede, så er Porsche 935/2.0 en godbit av kulinariske dimensjoner. Men hva er egentlig så spesielt med denne bilen, og hvorfor kalles den for «Baby»?

Sure på BMW og Ford

I 1977 var det tyske sportsbilmesterskapet svært populært. Porsche dominerte i den store Divisjon 2-klassen med sin 935/77, mens Ford og BMW kjempet mot hverandre i Divisjon 1. Den minste klassen var for biler opptil 2-liter, og var svært populær. Porsche på sin side var sure for at Ford og BMW ikke turte satse på den største klassen, og bestemte seg for å gi sine konkurrenter en smekk på labben.

En av Norges mest solgte blir tøffere

Dermed ble målet satt: Porsche skulle vise Ford og BMW bakhjulene i Divisjon 1. Det betydde en turbomatet 1495-kubikks motor (som omregnet med FIAs turbotabell på 1,4 ga 1995 ccm) Med 6,5:1 i kompresjon og 20 psi boost fra en stor KKK Turbolader ga motoren solide 380 hk ved 8200 omdreininger.

Den ble kalt
Den ble kalt "Baby" fordi den hadde så liten motor i forhold til storebror 935/77, men viste konkurrentene bakhjulene ute på banen. Foto: Lord Arnstein Landsem

Ekstrem slankekur

Selv om bilen var basert på 935/77, måtte bilen slankes ned til Divisjon 1 sin minimumsvekt på 750 kg, solide 181 kg lettere enn storebror 935/77. For å klare dette hadde bilen det tynneste og letteste stål som kunne brukes, og det samme gjaldt for alt av glass eller plast. Aluminium ble også mye brukt, inkludert for veltebøylen, mens små detaljer som gasspedalen og girstangen var av titan.

Men vektbesparelsen gikk litt for langt, for da det første løpet kom i Norisring, oppdaget man at bilen var 15 kg for lett. Det betydde at man måtte bruke ballast, men verre var det at beskyttelsesveggen av stål mellom motor og fører, hadde blitt erstattet av tynn glassfiber. Det betydde at temperaturen steg til 50 grader inni bilen, og selv for en mesterfører som Jacky Ickx ble det for mye.

Nå får du lekker Porsche sportsbil til 100.000 kroner

Pensjonert etter to løp

Porsche dro hjem og gjorde sine forbedringer. De sto over det neste løpet på Diepholz, men var tilbake på Hockenheim i August. Ickx tok Pole Position med to sekunder, og ga aldri konkurrentene en sjanse. Han vant overlegent, og dermed var Porsche fornøyd. De pakket sammen sakene, og plasserte bilen på museum. Teamsjef Jantke forklarte avgjørelsen slik:

– Dette er ingen ekte Porsche. Bilen ble laget for å bevise en ting: At vi er bedre enn Ford og BMW som er i denne klassen. Vi hører ikke hjemme i den klassen. Alle våre gatebiler er på over tre liter. Det har tatt oss 20 år å gå fra 1100 ccm til nåtiden, hvor vi kan vinne de største klasser. Vi er ikke villige til å gå bakover.

På Hockenheim i 1977, var denne vinkelen det eneste Ford og BMW-førerne så av
På Hockenheim i 1977, var denne vinkelen det eneste Ford og BMW-førerne så av "Baby". Foto: Lord Arnstein Landsem

Volkswagen risikerer milliardbot