Citroën-merkene er borte, her er første DS-modell uten dem på plass i Norge.
Citroën-merkene er borte, her er første DS-modell uten dem på plass i Norge.

Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

Skal skjemme oss bort med luksus.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

DS er en legendarisk bilmodell fra Citroën. "Padda", som den ble kalt her hjemme, var langt forut for sin tid da den kom på markedet i 1955. 

Ikke bare var designet noe helt for seg selv. Citroën leverte også her teknologi og luksus som gikk langt utenpå de fleste konkurrentene. Så hang den da også med lenge, helt fram til 1975.

Ingen Citroën-merker igjen 

For seks år siden pustet så Citroën nytt liv i DS-navnet, nå i form av et eget undermerke. og i år tar de dette et langt skritt videre. Nå har de nemlig bestemt seg for å skille ut DS som et eget merke, ved siden av konsern-søstrene Peugeot og Citroën.

Ranveig Sønjo er informasjonssjef for DS og Citroën i Norge
Ranveig Sønjo er informasjonssjef for DS og Citroën i Norge

Den første "frittstående" DS-modellen fikk vi se på bilutstillingen i Geneve tidligere i år. Og nå har den akkurat kommet til Norge, nye DS 5. Her er det altså ikke ett eneste Citroën-merke igjen.

– Dette er den første modellen i Europa med den nye DS-fronten og DS Wings, og markerer virkelig at DS er et eget, separat merke. Vi har gledet oss til å få denne bilen på plass, sier Ranveig Sønju som er informasjonssjef for DS og Citroën i Norge. 

Les mer: Her debuterer et nytt bilmerke

Skal bli seks modeller

Målsetningen til DS er å vise det beste av fransk luksus, med design, detaljer og eksklusive materialer. Nettopp å rendyrke det franske, blir sett på som det viktigste våpenet DS har i konkurransen mot de tyske premiummerkene. 

I dag har merket tre modeller. Foruten DS 5, er det de mindre modellene DS 3 og DS 4.

– På verdensbasis vil DS-utvalget etter hvert komme opp i totalt seks modeller. I Norge fortsetter distribusjonen og salget av DS gjennom 33 av de 42 forhandlere vi har nå. Hvordan distribusjonen vil se ut noe inn i fremtiden, avventer vi flere retningslinjer for, sier Ranveig Sønju. 

DS satser på mye særpreg i interiørene.
DS satser på mye særpreg i interiørene.

En ekte klassiker fyller år

Selge 150-200 biler

Nye DS 5 kommer til Norge med én bensinmotor (THP 165) og to dieselversjoner (BlueHDi 120 og 180). Dessuten en dieselhybrid som har til sammen 200 hestekrefter og drift på alle fire hjulene. 

– Hvilke biler anser dere som hovedkonkurrentene?

– Det er andre premiummodeller i det såkalte D-segmentet, biler som Mercedes C-klasse, Audi A4 og Volvo V60. Vårt salgsmål for første hele år med DS 5 ligger på et sted mellom 150 og 200 biler, forteller Ranveig Sønju.

Jo – dette er faktisk en bil!

Ambisjonen er å ta opp kampen mot de tyske premiummerkene. 5 er så langt den største bilen i DS-utvalget.
Ambisjonen er å ta opp kampen mot de tyske premiummerkene. 5 er så langt den største bilen i DS-utvalget.

Klassikeren ble satt bort på en norsk låve for 26 år siden