Akkurat nå kjører vi en årets viktigste bilnyheter

Storselgeren Audi A4 har blitt helt ny.

Broom-Vegard har hatt noen timer bak rattet i helt nye Audi A4, dette blir en svært viktig bil for Audi i Norge.
Broom-Vegard har hatt noen timer bak rattet i helt nye Audi A4, dette blir en svært viktig bil for Audi i Norge.

Det har vært hektisk på bilnyhet-fronten den siste tiden. Den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt er i gang og har gitt oss en rekke nyheter. Nå lanserer også Audi sin helt nye og viktige bil, nemlig A4, for et spent pressekorps.

Broom er naturligvis til stede på prøvekjøringen på det som av mange blir betraktet som en av årets viktigste bilnyheter.

Vi som sitter igjen på kontoret er ikke så rent lite spente på hva nykommeren har å by på.

Vi gjør derfor som vi ofte pleier. Vi tar en telefon for å finne ut hvordan dette er:

– Her kunne de dratt på litt mer ...

– Ring, ring ...

– Vegard her!

– Heisann! Det er fra Broom-kontoret midt på Karl Johans gate her ... Hvor i verden er du nå?

– Du akkurat nå er jeg i Venezia. En fantastisk flott by som jeg aldri har beskt tidligere.

– Venezia??? Går det an å kjøre bil der da - trodde liksom det var båt som gjaldt der, jeg ...

– He, he... Ja, du har nesten rett. Vi landet i Venezia, men har kjørt ut av byen og innover i landet nå. Har faktisk fått noen timer bak rattet i den nye A4 allerede. Men til hotellet vi skal bo på må vi ta båt litt senere i dag! Dit går det ikke vei, bare en kanal.

– Så pass ja. Men du - nye Audi A4 - hvordan er den egentlig?

– Litt traust design på eksteriøret. Her kunne de gjerne dratt på litt mer. Dette er veldig likt det vi har sett fra Audi tidligere. Men den har blitt litt skarpere i kantene. Det hjelper også med S-line pakke. Den ser freshere ut da.

Vi fikk en snik-titt på nye A4 - før tiden 

Går like stille som Audi A8

– På interiøret har det imidlertid skjedd mer. Det er veldig bra. Langt steg videre. Mye nytt utstyr og høy kvalitetsfølelse.

– Nå har også A4 fått head up-display for første gang – og dermed kan også Audi tilby dette i denne klassen, slik som Mercedes og BMW. Veldig fin grafikk og skarp visning, forteller Vegard.

– Ellers så finner vi nå heldigitalt instrumenthus, nytt infotainmentsystem og nytt klimaanlegg.

– Okey, men på veien da, hvordan oppleves den er?

– Først og fremst veldig stillegående og komfortabelt. Styrefølelsen opplever jeg som litt ullen. Ikke på nivå med BMW. Men bilen er altså svært komfortabelt og veldig, veldig bra støyisolert. Vi har fått vite at den er på nivå med direktørbilen A8.

– Dette er nok den bilen i klassen med minst støy, trolig også bedre enn Mercedes C-klasse, uten at jeg hverken har sett tall eller gjort målinger.

Subber i taket ...

– I sedanen er faktisk ikke takhøyden så god. Jeg på 190 cm når oppi taket! Det er ikke bra og jeg stusser litt på det, for det har jeg knapt opplevd tidligere i en ny bil. 

– Opps! Men det er kanskje bedre i stasjonsvogna?

– Ja. Det vil jeg tro, men den har ikke Audi her, så tør ikke å fastslå det ennå. Men det er jo den de aller fleste norske kjøperne vil ha.

Nå forsvinner tre ekte moro-biler fra Audi

Nest for bra - på en måte ..

– Hvilke motorer har du fått kjørt da?

– Bare bensin på henholdsvis 150 og 190 hk. Førstnevnte kan nok bli en veldig populær i Norge. Ikke minst med trenden som dreier seg litt bort fra diesel.

– Motoren passer bilen fint. Girkassen er også veldig bra. Merker knapt girskiftene. Dette er Audi virkelig gode på, fastslår Vegard som  kommer tilbake med en skikkelig test av bilen når han får kjørt litt mer.

Audi A4: En stor bilsuksess blir helt ny