Rapport: Derfor krasjet helikopteret på Hjerkinn

Havarikommisjonen mener helikopterulykken på Hjerkinn i Dovre i fjor skyldtes blokkering av drivstofftilførselen til motoren. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var under en rekognoseringflyging den 24. juni i fjor at helikopteret av typen Airbus Helicopters AS350 B3e havarerte ved Hjerkinn i Dovre kommune i Oppland. 

Fem personer var om bord i helikopteret, og én av disse ble alvorlig skadet i ulykken. Helikopteret var innleid av Forsvaret til rekognoseringsflyginger i forbindelse med opprydding på det tidligere skytefeltet på Hjerkinn da ulykken skjedde.

Drivstofftilførselen ble blokkert

Statens Havarikommisjon for Transport har undersøkt ulykken, og mener at den skyldtes blokkering av drivstofftilførselen til motoren.

Fartøysjefen har tidligere forklart at motoren stoppet kort tid etter avgang. 

Havarikommisjonen har imidlertid ikke klart å finne en entydig forklaring på hva som førte til at drivstofftilførselen ble blokkert. Dette kommer frem i rapporten fra ulykken. 

Det ble funnet spor av plantefiber og merker etter fremmedlegemer i drivstoffsystemet, men havarikommisjonen mener disse ikke kan forklare blokkeringen av drivstoffsystemet.

Motorbortfallet skjedde like etter avgang slik at flygehastigheten og høyden over bakken var for liten til at det var mulig å gjennomføre en kontrollert nødlanding.

Anbefaler å endre varslingssystem

Videre opplyser havarikommisjonen at varsellampen for lavt drivstofftrykk ikke ble tent, til tross for at drivstofftilførselen ble brutt. Ifølge kommisjonen, var det kun et varsellys for en liten feil i motorens reguleringssystem som tente, noe som betyr at man må lande så snart det er praktisk.

Fartøysjefen fikk derfor ikke rett informasjon om den riktige feilen. Statens Havarikommisjon for Transport råder derfor produsenten å vurdere endringer i varselsystemet for helikoptertypen. 

– Gikk i bakken med et brak

Tidligere har et vitne forklart til TV 2 at han så helikopteret gå rett i bakken. 

– Vi så helikopteret lette og fly rett mot oss. Så kuttet plutselig motoren, og helikopteret gikk i bakken med et skikkelig brak, sa Arnstein Hagen, som var på biltur i området, til TV 2 i 2014

Fartøysjefen ble fraktet til St. Olavs hospital i Trondheim etter ulykken. Vedkommende fikk skader i ryggsøylen, og var innlagt ved sykehuset i tre dager. 

Helikopteret var fra selskapet Pegasus. Tre av de fire passasjerene om bord var med som observatører.