Denne bilen skal flere tusen nordmenn kjøpe

Stor familiebil-nyhet i Frankfurt.

Audi lanserer helt ny utgave av volummodellen A4 på bilutstillingen i Frankfurt akkurat nå. Dette blir en viktig bil i Norge.
Audi lanserer helt ny utgave av volummodellen A4 på bilutstillingen i Frankfurt akkurat nå. Dette blir en viktig bil i Norge.

Vi fikk se de første bildene av den i sommer, og nå har den offisielle debuten funnet sted: Det er klart for en helt ny og etterlengtet A4 fra Audi.

Helt siden den tok over for Audi  80 på midten av 1990-tallet, har A4 vært en spydspiss i Audis reise mot å bli et premium-merke.

Her i Norge er A4 Audis viktigste modell sammen med lillebror A3. A4 og da særlig stasjonsvognutgaven Avant, har vært et naturlig valg for mange familier med ikke altfor stort plassbehov.

Kjennes som storebror

Det vil den etter alt å dømme fortsette å være. Men etter hvert som bilen har vokst for hver generasjon, har plassen også blitt bedre bedre.

Nye A4 er over 4,70 meter lang. Da banker den på døren til storbilklassen, og selv en biljournalist på over 1.90 meter har god plass i baksetet. 

Foran kjennes ting veldig mye ut som en A6 nå. Samtidig som den gjør at nettopp A6 og ikke minst dagens A4, plutselig virker litt gamle. Særlig de nye infotainment-systemet er imponerende. Jeg får mer storbil- og premiumfølelse enn A4 noen gang har hatt.

Vi har testet A4 Allroad: Audi på sitt beste

Gått ned i pris

På Audi-standen i Frankfurt treffer vi merkets norske informasjonssjef, Marius Tegneby. Han forteller at det ikke er lenge til norsk lansering.

– Denne bilen gleder vi oss til å få til Norge! Vi åpnet for bestillinger mandag i denne uken, og responsen har vært svært god.

– Bilen har blitt lettere enn forgjengeren, samtidig som svært effektive motorer og lave utslipp sørger for at den kommer gunstig ut gjennom det norske avgiftssystemet. Flere utgaver har gått ned i pris, selv om det er mer utstyr standard.

– Innstegspris på 347.000 kroner er vi svært godt fornøyd med, sier Tegneby.

Snartur i Norge, da fikk vi tatt en titt!

Mange valgmuligheter

Tidligere har det vært vanlig at sedan har kommet før stasjonsvognutgaven Avant. Slik er det ikke denne gangen. De to lanseres samtidig, og i Norge er det stasjonsvogn som gjelder i denne klassen.

En forhøyet utgave med offroadstyling kommer til våren neste år. Den skal som før hete A4 Allroad.

En av styrkene til A4 har vært alle valgmulighetene. Det forsterkes ytterligere på den nye. Her er det MYE å velge mellom, både av motorer og utstyr. Audis quattro-firehjulstrekk vil nok være å finne på mange av bilene som får norske skilter.

Ladbar utgave

I praksis kan du få en splitter ny A4 til et stykke under 400.000 – og det er heller ikke noe problem å bruke 200.000-250.000 kroner mer enn det på en A4. Det spørs bare hvor mye du er villig til å bla opp for flere hestekrefter og mer utstyr. 

A4 blir blant annet tilgjengelig med mye av teknikken fra Audis største SUV Q7 som nylig har kommet i helt ny utgave.

Lillebror A3 er i dag en stor suksess i Norge i ladbar hybrid-utgave, da heter den e-tron. I Frankfurt viser Audi A4 i en g-tron-utgave. Det betyr ladbar hybrid som bruker gass i stedet for diesel/bensin. Dette viser at A4 er bygget for flere drivlinjer. Vi tipper en ladbar A4 er her i alle fall i løpet av 2016.

A3 e-tron: Denne kan spare deg for mye penger

Prøvekjøre snart

– Audi satser svært offensivt fremover, og vi skal ha 60 modeller i 2010. Det betyr at vi skal inn i segmenter der vi ikke har modeller i dag, og det betyr også nye drivlinjer, forteller Marius Tegneby. 

De første norske A4-kundene skal etter planen få bilene sine i november. Det blir ikke lenge til du kan lese her på Broom hva vi synes om nykommeren ute på veien. Presselanseringen finner nemlig sted allerede i neste uke, og der er vi med! 

Fra folkelig til premium: Les mer om Audi-suksessen her:

LES OGSÅ: Her får du nesten elbil "på kjøpet"