SHOPPING: Den norske testen skal avdekke om folk er avhengig av shopping.
SHOPPING: Den norske testen skal avdekke om folk er avhengig av shopping.

Unik norsk forskning: Testen som avslører om du er shoppingavhengig

Med den norske forskeren Cecilie Schou Andreassen i spissen har forskere for første gang utviklet en test som måler shoppingavhengighet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et forskningsteam fra Universitetet i Bergen har sammen med britiske og amerikanske forskere studert hvem som blir shoppingavhengig og hva som definerer gruppen som blir det. 

UNIK STUDIE: Cecilie Schou Andreassen, forsker og klinisk psykologspesialist ved Bergensklinikkene har ledet studien. Foto: Ole Kristian Olsen
UNIK STUDIE: Cecilie Schou Andreassen, forsker og klinisk psykologspesialist ved Bergensklinikkene har ledet studien. Foto: Ole Kristian Olsen

Test på syv spørsmål 

Resultatet av den omfattende studien har resultert i en test på syv spørsmål – som kan si noe om folk er shoppingavhengig eller ikke. Det er første gang det er laget et verktøy for å måle en slik avhengighet basert på avhengighetskriterier. 

Det er den norske forskeren og kliniske psykologspesialisten Cecilie Schou Andreassen, tilknyttet Universitetet i Bergen og Bergensklinikkene, som har ledet det store internasjonalt forskningsprosjekt om shoppingavhengighet. I teamet har det også deltatt forskere fra Stanford University, UCLA og Nottingham Trent University. 

Studien blir publisert i tidsskriftet Frontiers in Psychology torsdag, og er den første av sitt slag på verdensbasis.

Se testen i faktaboksen til høyre

– Vi har utviklet en ny, rask og treffsikker metode for å måle shoppingavhengighet. De som er avhengige av shopping er drevet av en sterk og ukontrollert motivasjon til å shoppe. De bruker mye tid og ressurser på dette, slik at det påvirker andre viktige livsområder som økonomi, relasjoner, fritid, jobb, studier og helse, sier Schou Andreassen. 

Hun trekker frem at moderne teknologi har gjort shopping ekstremt tilgjengelig. 

– Det er potensiale for å sende problematisk shopping inn i himmelen. I tillegg lever vi i en tid der anskaffelse av produkter og tjenester ofte likestilles med lykke, sier Schou Andreassen. 

Størst risiko for unge kvinner 

Hele 23.537 personer har deltatt i prosjektet. Som et resultat av den omfattende studien har forskere kommet frem til at det er enkelte grupper som er mer utsatt enn andre.

Det er blant annet personer som scorer høyt på personlighetstrekk som utadvendt («festens midtpunkt») og nevrotisk.

– Studien viser også at symptomer på shoppingavhengighet er nært knyttet til symptomer på rusavhengighet og alkoholisme, som abstinenser, humørendring og tilbakefall, sier Schou Andreassen. 

Spesielt unge kvinner er utsatt for å utvikle shoppingavhengighet. 

– Videre viser vår og andre studier at lav selvtillit, angst og depresjon ofte er fremtredende, sier Schou Andreassen. 

Personligheter som kan beskrives som samvittighetsfulle, intellektuelle og sympatiske er mindre utsatt. 

Forskeren vil likevel ikke skremme unødig. 

– Folk flest tar nok ingen reell skade av sine shoppevaner. Det er en naturlig del av hverdagen, og kan være både hyggelig og avslappende. Det finnes likevel forskningsmessig støtte for at visse personer shopper tvangsmessig og ukontrollert, som igjen skaper direkte eller indirekte psykiske, fysiske og sosiale problemer for den det gjelder og de rundt, sier Schou Andreassen. 

Sosial sammenligning 

I dagens samfunn spiller sosiale medier en stadig større rolle, også i denne type problematikk. 

– Disse mediene har trolig en større påvirkningskraft enn tradisjonelle massemedier ettersom de representerer en mer nær og personlig relevant arena for folk. Dette stimulerer til sosial sammenligning. Vi påvirkes av å observere shoppingatferden til betydningsfulle andre og rollemodeller i media, sier Schou Andreassen. 

På bakgrunn av bloggeres popularitet, særlig blant barn, ungdom og unge voksne, har kommersielle bransjer fått store  nye markeder. 

– Et stort jafs av bloggene der ute handler primært om å vise frem nye innkjøp, som sender et tydelig budskap til leserne om å "løpe og kjøpe", sier Schou Andreassen. 

Nå håper Schou Andreassen at testen vil bli oversatt til en rekke språk og brukt internasjonalt.