Norwegian: «Hotellet ligger noen minutter fra stranda.» Fasit: Over én time å gå

Søstrene fra Molde fikk slett ikke turen de drømte om, etter å ha blitt plassert på et hotell langt fra nærmeste strand av Norwegian.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet Norwegian tilbyr kundene sine spesialsydde pakkereiser til populære turistdestinasjoner. Fly og hotell følger med i prisen, og i markedsføringen blir man ledet til å tro at hotellene Norwegian Holidays har avtaler med, ligger svært sentralt:

Da søstrene Emanuela (22) og Iveta Ivaylova (21) fra Molde bestilte sin pakketur, skulle stranden ifølge Norwegian ligge bare «et par minutter fra hotellområdet».

Det skulle imidlertid vise seg å ikke stemme.

– Ble ikke den turen vi drømte om

– Vi ville til stranda. Det var det eneste vi brydde oss om egentlig. Så vi booket hotellet i god tro om at annonsen stemte, sier søstrene Emanuela (22) og Iveta Ivaylova (21).

Da søstrene kom fram til hotellet, lå det slett ikke like sentralt som beskrivelsen sa.

– For å komme oss til stranda måtte vi ta to metroer, og vi brukte rundt 35 minutter, så det ble jo ikke den turen vi drømte om, sier Iveta.

Like før avreisen til Barcelona oppdaget søstrene at hotellet så ut til å ligge lengre fra sentrumsområdet enn de først ble fortalt.

STEINKAST UNNA: Spydkaster Marie-Therese Obst testet hvor langt et steinkast er for TV 2 hjelper deg. FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2
STEINKAST UNNA: Spydkaster Marie-Therese Obst testet hvor langt et steinkast er for TV 2 hjelper deg. FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2

– Da vi kontaktet Norwegian fikk vi beskjed om at vi skulle ha sjekket kartet og at vilkårene sa at vi ikke hadde rett på refusjon, sier Emanuela.

Men er jentenes opplevelse et engangstilfelle? TV 2 hjelper deg har sjekket Norwegian sine nettsider og finner ved et kort søk 15 hoteller som sier de skal ligge «et steinkast» eller «et par minutter unna» stranda.

Hvor langt er et steinkast?

Spørsmålet er om dette stemmer. Og hva er egentlig et steinkast? Vi får profesjonell hjelp av spydkaster Marie-Therese Obst.

– Jeg er norgesmester i spyd, og siden jeg er en av Norges beste spydkastere så burde jeg jo også være en av Norges beste steinkastere, sier Marie-Therese Obst og ler.

HOTELL TIL STRAND: TV 2 hjelper deg-teamet målte hvor langt det var fra hotellet til stranden. Etter en stund med målebåndet, måtte de gå over til GPS. FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2
HOTELL TIL STRAND: TV 2 hjelper deg-teamet målte hvor langt det var fra hotellet til stranden. Etter en stund med målebåndet, måtte de gå over til GPS. FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2

Marie-Therese stiller seg opp, tar fart, og kaster steinen over gressbanen. Vi tar med oss det 100 meter lange målebåndet og begynner å måle opp: Vi finner ut at et «steinkast» er 92 meter langt!

Én time og 10 minutter

Dermed tar vi med oss målebåndet og drar til Barcelona og hotellet The Mirror som ifølge Norwegian skal ligge et steinkast unna stranda. Vi fester målebåndet og måler opp. Gjennom 92 meter i Barcelonas trange gater leter vi etter stranden, uten å finne den.

Men vi vil sjekke hvor langt det faktisk er til bystranden og måler opp resten av distansen med en GPS-app på mobilen.

Etter å ha gått i over 30 minutter sjekker vi kartet, som forteller oss at vi kun er halvveis, så vi fortsetter. Etter én time og 10 minutter er vi endelig fremme. Da har vi gått 5630 meter.

Brudd på markedsføringsloven

Forbrukerombudet er lite imponert over markedsføringen

– Hvis det står at stranden er et par minutter unna, men det er en mye lengre reisevei, så vil det være et brudd på markedsføringsloven, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet og fortsetter.

– Det vil også være et brudd på avtalen med kunden, og det kan gi grunnlag for kompensasjon, sier Gjedrem.

Forsøker å rydde opp

Vi tar med oss søstrene Emanuela og Iveta for å møte kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian som legger seg langflat.

– Når vi får en tilbakemelding fra kundene våre, så skal vi behandle dem med respekt og forsøke å hjelpe dem. Her er det egentlig ingenting å diskutere, vi opptrådte altfor dårlig og derfor skal dere få pengene tilbake, sier Sandaker-Nielsen.

– Vi har funnet flere hotell på deres nettside der beskrivelsen er feil, hva tenker du om det?

– Det er ikke godt nok. Vi er veldig opptatt av at informasjonen som ligger på våre nettsider er korrekt, sier Sandaker-Nielsen.

  • TV 2 hjelper deg sendes torsdag klokken 20.30.