Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra å ha en rekke temmelig anonyme biler, har Nissan begynt å våge mer på designfronten de siste årene. Det beste eksempelet på det er crossoveren Juke. 

Det er en bil svært få klarer å være likegyldig til. Noen synes den bare er stygg, mens andre igjen kjøper den fordi den skiller seg så klart fra konkurrentene.

Og Nissan har tydeligvis ingen planer om å slutte med utagerende design. Det får vi et solid bevis for under den pågående bilutstillingen i Frankfurt.

Nissan Juke, her i spesialutgaven Nismo RS.
Nissan Juke, her i spesialutgaven Nismo RS.

En forsmak

Her viser de nemlig en konseptbil som heter Gripz. Og den skiller seg virkelig ut blant alle de øvrige modellene på utstillingen.

Gripz er utformet av designere i Europa og Japan. De fikk følgende oppdrag: Å kombinere de praktiske funksjonene til en kompakt crossover, med begeistringen og ytelsen til en sportsbil.

Bilen skal samtidig være en forsmak på hvordan fremtidige, kompakte crossovere fra Nissan kan komme til å se ut. Da er det naturlig å blant annet tenke andre generasjon Juke. 

Ingen stolpe mellom dørene, da er det lett å komme seg inn og ut.
Ingen stolpe mellom dørene, da er det lett å komme seg inn og ut.

Stygg som juling? Her kan du lese testen vår av Juke

Ingen B-stolpe

Nissan opplyser at konseptbilen delvis er inspirert av en racersykkel der en karbonramme ligger over karosseripanelene, akkurat som en panserbeskyttelse.

Karbonelementene vises i designet og fremhever blant annet boomerangformen som skaper forkanten på framdørstrukturen. Gripz har fire dører - dype V-formede framdører som svinger ut og opp når de åpnes, og et par bakhengslede halvdører bak. Konseptbilen har ingen B-stolpe, noe som gjør det enkelt å sette seg inn i 2+2 interiøret.

Fronten domineres av Nissan V-motion-grillen som er montert lavt og er omkranset av rektangulære frontlykter med fjernlys og nærlys.

Hekken er ikke mindre spesiell enn fronten ...
Hekken er ikke mindre spesiell enn fronten ...

Nismo: Dette er reinhekla moro på fire hjul!

Viser kjøreturen

Under de dramatiske karosserilinjene er Gripz utstyrt med elbilteknologi basert på seriehybrid-systemet "Pure Drive e-Power. En bensinmotor brukes til å drive elmotoren som vi kjenner fra dagens Nissan Leaf.

Konfigurasjonen skal levere stillegående, smidig, rask og lineær akselerasjon med høy effektivitet. 
Et frontmontert kamera integrert i frontlyktene registrerer hele kjøreturen, akkurat som et hjelmkamera som brukes av syklister. Ved hjelp av live feed kan bilkjøringen vises over hele verden, og lar venner følge bilkjøringen på datamaskinen, nettbrettet eller smarttelefonen, i sanntid.

Et annet konsept: Så lekker kan en SUV være!

Spesielt interiør

Med en blanding av matt grå og dyp rød-oransje farger skal interiøret fremheve bilens Tour de France-inspirasjon med rør, skulpturerte bøtteseter og funksjoner med den samme beskyttende effekten man ser på eksteriøret.

Setene og midtkonsollen er også inspirert av sykler, og dørhåndtakene er formet som sykkelsetene på en racersykkel. Det tre-eikers rattet er en tro kopi av felgene med den spesielle grafikken på dekkenes sidevegger.

– Prøvde de å få bilen så stygg som mulig?

Dette er ekstreme saker, også innvendig. Nissan har hentet inspirasjon fra en rekke steder til sitt Gripz Concept.
Dette er ekstreme saker, også innvendig. Nissan har hentet inspirasjon fra en rekke steder til sitt Gripz Concept.

LES OGSÅ: Heftig direktørbil til 1/4 av nypris