Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Året store bilutstilling i Frankfurt er i gang. En av dem som sto og ventet på at dørene skulle åpne, er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han har allerede rukket å skaffe seg litt oversikt på det gigantiske messeområdet. Og en av bilene han først gikk bort til, er nye Jaguar F-Pace. Jaguars aller første SUV er en av de store nyhetene på denne bilutstillingen. Det er også en bil som kan komme til å bli svært viktig for Jaguar i det norske markedet.

– Ja, her får den en stor og lekker SUV som går rett inn i en bilklasse vi nordmenn elsker. Jaguar sannelig ikke spart på superlativene i forkant. Derfor var jeg veldig spent på å få se den i virkeligheten, sier Vegard.

Marginalt merke i Norge

– Fortell!

– Jo, førsteinntrykket mitt er at dette er en av bilene som ser bra ut på bilder, men enda bedre i virkeligheten. F-Pace ruver virkelig. Det er tøffe og sporty linjer, samtidig som den ser eksklusiv ut. Den skiller seg ut sammenlignet med de aller fleste konkurrentene. Og hvis de ikke priser den ut av markedet, bør dette være en bil vi får se mange av på norske veier også.

– Jaguar har jo en veldig sterk merkevare. Til nå har de likevel vært et marginalt merke i Norge. Nå får de endelig bilen som skal kunne hamle opp med Audi Q5, BMW X3/X4 og nye Mercedes GLC, for å nevne noen. Jeg tror også de vil nyte godt av at de – i alle fall i starten – skiller seg litt ekstra fra mengden. De tre tyske premiummerkene har jo blitt ganske vanlige i Norge etter hvert, sier Vegard. 

Tøff og særegen front, med MYE grill!
Tøff og særegen front, med MYE grill!

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Digert bagasjerom

– Dette er en stor bil?

– Ja, den er over 4,70 meter lang. Likevel er ikke plassen i baksetet så imponerende, i ankelhøyde virker det faktisk litt trangt.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Men ellers er det rommelig. Bagasjerom på hele 615 liter er også veldig bra, det er det ikke mange konkurrenter som matcher.

– Innvendig er ting akkurat som de skal være. Høy kvalitetsfølelse, fine materialer. Jaguar har også fått dreisen på infotainmentløsningene sine nå.

Der var de og søstermerket Land Rover/Range Rover litt på etterskudd tidligere. Slike ting er viktig i denne klassen, mener Vegard.

615 liters bagasjerom, dermed er dette en fullverdig familiebil.
615 liters bagasjerom, dermed er dette en fullverdig familiebil.

Snart kan bilen din se slik ut inni

Mye folk på standen

– Jaguar har også lovet at F-Pace skal være klassens mest kjøreglade bil. De har jobbet hardt for å få ned vekten, dette er en veldig avansert konstruksjon. Med skikkelig motorisering skal det være tilnærmet sportsbil-ytelser, samtidig som den skal være komfortabel på motorvei og ha gode 4x4-egenskaper.  Det er mange ting på én gang, men Jaguar har nok ikke råd til å bomme på noen av dem. De går inn i en veldig tøff klasse og må treffe blinken på første forsøk, sier Vegard, og legger til:

– Ttilstrømmingen på standen deres viser i alle fall at mange er nysgjerrige på F-Pace. Her var det MYE folk og stor interesse!

Sporty design preger hele F-Pace, også hekken.
Sporty design preger hele F-Pace, også hekken.

Vi kommer naturligvis tilbake med mange flere Frankfurt-nyheter utover dagen! 

Lurer du på noe fra Frankfurt? Klikk her for å komme til Brooms livesenter

Broom-Vegard er i full gang på bilutstillingen i Frankfurt.
Broom-Vegard er i full gang på bilutstillingen i Frankfurt.

Dette får du bare i Tesla, eller om du heter James Bond