Første smakebit: Dette er en stor bilnyhet

Debuterer straks i Frankfurt.

VWs kompakte familie-SUV Tiguan blir mye tøffere når den kommer i sin andre generasjon. Nå får vi en smakebit, like før bilen skal debutere offisielt i Frankfurt.
VWs kompakte familie-SUV Tiguan blir mye tøffere når den kommer i sin andre generasjon. Nå får vi en smakebit, like før bilen skal debutere offisielt i Frankfurt.

Åtte år siden den rullet ut fra fabrikken for første gang, er det nå klart for en helt ny utgave av Volkwswagens familie-SUV Tiguan.

Dette har vært en stor salgssuksess i mange markeder, også det norske. Tiguan var lenge klassens mest solgte bil her hjemme, til nyere konkurrenter kom og vippet den av tronen.

VW har tatt seg god tid med oppfølgeren, men nå kommer den. Dagen før dørene åpner på bilutstillingen i Frankfurt, får vi to skisse-smakebiter på andre generasjon Tiguan.

Skjedd mye på design

Dagens Tiguan er en svært kompetent bil, som scorer høyt på de aller fleste punkter. Men designet har den ikke fått så mye skryt for. Her er det mange konkurrenter som både er tøffere og mer sporty. Det har VW tydeligvis tenkt å svare på nå, for her har det skjedd mye på andre generasjon.

Fronten er typisk Volkswagen anno 2015, med stramme og kraftfulle linjer. De går også igjen bakover på bilen. Den har blitt lengre enn forgjengeren, men neppe høyere. I praksis gir det et mer harmonisk design. Bak er det preget av store lykter, og en god dose offroadstyling. Hjulene på skissebildene er digre, slik blir det nok neppe i praksis.

Attraktiv bruktbil: Lyst på denne? Da må du være kjapp!

Også som sjuseter 

Nye Tiguan er basert på konsernets svært fleksible MQB-plattform. Denne er utgangspunkt for en rekke modeller, fra Golf, via Touran til Passat. For Tiguans del gjør det blant annet at vekten har gått ned med inntil 80 kilo, til tross for at bilen blir større.

Det går også rykter om at VW har en sjuseters versjon på gang. Den kommer etter alt å dømme til å være endel lenger enn femseteren. Mange kjøpere i denne klassen ønsker seg muligheten for sju seter.

Dette skal bli en ny lavpris-SUV

Starter på 150.000,-

Det er grunn til å vente svært mye å velge mellom, både av motoralternativer og utstyr. Her er VW blant de flinkeste i klassen.

Det vil også overraske oss om ikke Tiguan kommer som ladbar hybrid. Kanskje ikke helt fra starten av, men vi må neppe vente lenge på dette.

Etter mange år med høyt salg, er det også mye å velge mellom av Tiguan i bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det over 300 biler ute til salgs. Prisene starter på rundt 150.000 kroner. Da snakker vi gjerne en 2008-modell som har gått et sted mellom 150.000 og 200.000 kilometer.

Slik gjør du et godt kjøp på bestselger-SUVen

Tiguan mot Kuga: Det ble en aldri så liten knockout!