Klassikeren ble satt bort på en låve for 26 år siden

Har  vært hos den samme norske familien siden 1970. Nå skal den selges.

Dette kan være det riktige prosjektet for den som drømmer om gudinnen DS. Faksimile fra Finn.no.
Dette kan være det riktige prosjektet for den som drømmer om gudinnen DS. Faksimile fra Finn.no.

Tidenes mest revolusjonerende bilmodell? For mange er det bare ett eneste svar: Citroën DS. Da Paris-utstillingen åpnet i oktober 1955, er det umulig å forstå hvilke sjokkbølger det franske konsernet sendte innover bilverdenen med sin nye skapning. 

DS var milevis forut for sin tid. Det eneste som var konvensjonelt var vel egentlig 1,9-liters rekkefireren som lå under panseret. Alt annet var som hentet fra fremtiden. Tanken med et sterkt "skjelett" som de løse karosseriplatene senere ble festet på hadde ingen prøvd i praksis før, mens den hydropneumatiske fjæringen som delte hydraulikksystem med clutch, bremser og styring var som hentet fra en science-fiction roman. 

Fjæring av en annen verden

Systemet brukte en kule ved hvert hjul som erstattet den konvensjonelle fjæren. Kulen var delt i to av en membran, med hydraulisk olje på den ene siden, og gass (nitrogen) på den andre siden. Den første utviklingen av en slik fjæring hadde blitt startet i 1944, men det var DS at det kjent for den vide verden.

I tillegg til en makeløs fjæringskomfort, ga det også en glimrende vektbalanse (f.eks vil en DS som er tungt lastet bak, fortsatt være helt horisontal i sin posisjon), og det opprettholdt en konstant bakkeklaring. Rolls-Royce sine ingeniører ble så imponert over systemet, at de måtte ha det på sine biler. De prøvde først selv, men innså at Citroëns system var perfekt, og kjøpte det for bruk på sin Silver Shadow da den kom i 1965.

Nå dobler den rekkevidden

Mange barnesykdommer

Design, både innvendig og utvendig, var like futuristisk som teknikken, og 12.000 forhåndsordrer ble signert under Paris-messen. Dessverre var ikke bilen ferdig utviklet, og de første kundene ble testpiloter. Tetninger og legeringer i det hydrauliske systemet ble spist opp av den røde LHS-væsken, og i 1967 gikk man over til en ny type mineralbasert hydraulikkvæske kalt LHM, som ikke trenger å byttes regelmessig.

Også motorene ble stadig bedre, samtidig som effekten ble sterkere. I 1975 ble produksjonen avsluttet etter at nesten 1,5 millioner ulike "gudinner" som franskmennene kalte dem (mens vi nordmenn kalte dem "padder") hadde blitt produsert. 

Les mer: en ekte klassiker fyller år

"Låvefunn" i Norge

I Norge, som i andre europeiske land, har bilen en trofast tilhengerskare, med et rikt klubbliv. Reservedelssituasjonen er bra, og det fins mange som har stor teknisk innsikt i bilene.

I bruktmarkedet bærer prisene preg av at DS virkelig er en entusiastbil. Verdien øker, og fine eksemplarer blir omsatt for solide priser.

En sjelden gang dukker det opp biler som har stått urørt lenge. Nå har det skjedd. Anders fra Nødalen har lagt ut en 1966-modell til salgs. Den har ikke rullet mer enn 93.000 kroner, prisantydningen er moderate 55.000 kroner.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Stor interesse

Dette er en DS 21 med 2,2-liters motor på 109 hk, kledd i en flott gullfarge. Bilen ble kjøpt av selgers morfar i 1970 hos en forhandler på Carl Berner i Oslo, og hadde hatt en eier før det. Siden 1970 har den vært i familiens eie, men da morfar døde i 1989, ble den satt bort på en låve.

Etter å ha stått der en stund, ble den så plassert i en garasje, hvor den har stått de siste 15 år.

Selger opplyser at det er vanskelig for han å beskrive bilens tekniske tilstand, da de som kjente til det er gått bort, men han mener å huske at det var noe krøll med girkassen. Rust er det lite av, og interessen for bilen har vært stor.

Det finnes allerede et konkret bud på 60.000 kroner. Hvis du er rask, kan det lønne seg å ta turen, og kanskje kommer du hjem med en fransk gudinne på slep. 

Har vært viktig i Norge, nå blir den helt ny