Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rekkevidde er et nøkkelord når det gjelder elbiler. Bortsett fra Tesla, ligger de fleste elektriske bilene på samme nivå: De har en (teoretisk) rekkevidde på rundt 200 kilometer. 

Samtidig vet vi at det jobbes intenst hos mange produsenter med å øke dette. Neste generasjon elbiler vil sannsynligvis legge seg på rundt 300 kilometer, noen mer enn dette også.

Opp til 25 mil

Nissan Leaf er pioneren i markedet, og selv om den begynner å trekke på årene, har Nissan klart å holde den konkurransedyktig med flere oppdateringer underveis.

Nå gjennomfører de én til. Lansering av et nytt 30 kWh batteri, øker rekkevidden til Leaf til inntil 250 kilometer. Dermed får den lenger rekkevidde enn alle de øvrige konkurrentene i denne klassen.

Sammen med fornyet design, teknologi og tekniske detaljer, er målsetningen at den nye 2016-modellen med lengre rekkevidde skal holde Leaf høyt oppe på salgsstatistikkene.

Les testen: Nå skjønner vi hvorfor den selger så bra

Øker garantien 

Det nye batteriet gir lengre rekkevidde, uten at det går på bekostning av romsligheten. Batteripakken er tilgjengelig i utstyrsversjonene Acenta og Tekna. Bilen har nøyaktig de samme utvendige dimensjonene som den eksisterende 24 kWh modellen, og veier bare 21 kg mer.

Nøkkelen til den økte ytelsen på det nye batteriet er oppdatert innvendig design og batterikjemi. Bruken av karbon, nitrogen og magnesium med elektrodene gir bedre ytelse samtidig som endringen av cellesammensetningen skal bidra til forbedringen.

Nissan øker garantien for batterikapasitet for det nye 30 kWh batteriet til 8 år / 160.000 km.

Her er beviset: Rekkevidde på 250 kilometer, i alle fall i teorien.
Her er beviset: Rekkevidde på 250 kilometer, i alle fall i teorien.

Elbil-suksessen har fått en storebror

Øker rekkevidden

Akkurat som med den nåværende Leaf-modellen kan kunder lade bilen hjemmefra, med offentlige ladere eller fra hurtigladenettverket (3-faset, 400 V) som er i rask utvikling i Norge og Europa, og er det beste ladenettverket tilgjengelig per i dag.

En av Leafs nyttige funksjoner er muligheten til å samhandle og fjernstyre via NissanConnect for elbiler. Fra kontroll av ladestatus til forvarming av kupeen på kalde vinterdager.

NissanConnect for elbiler gir ikke bare bedre komfort, men forbedrer også rekkevidden takket være muligheten til å forvarme eller avkjøle kupeen uten bruk av batterienergi.
Nissan LEAF med 30 kWh-batteriet, lanserer en betydelig oppdatering av denne teknologien med et nytt NissanConnect system som erstatter det tidligere Carwings-oppsettet.

Føler seg lurt etter elbil-kjøp

Blir noe dyrere

Det oppdaterte systemet beholder elementer fra det opprinnelige systemet, men har i tillegg en mye enklere aktiveringsprosess og et nytt design.
En av de mange fordelene med NissanConnect systemet, er at føreren lett kan søke opp tilgjengelige ladestasjoner og sjekke hvilke som er i bruk/er opptatte. Den nye generasjonen NissanConnect gir sømløs integrering, et helt nytt navigasjonssystem og varsling om vedlikehold.

2016-modellen av Leaf  kommer også med flere små endringer av eksteriørdesignet, inkludert nytt tak og en ny farge.
Salget  i Europa vil starte i januar 2016. Pris for 30 kWh modellen vil være 16.800,- høyere enn for modellen med 24 kWh.

Les hva BMW gjør med sin i3 nå!

Nissan Leaf har vært en stor suksess i Norge og selger fortsatt bra, tross mange nye konkurrenter.
Nissan Leaf har vært en stor suksess i Norge og selger fortsatt bra, tross mange nye konkurrenter.

LES OGSÅ: Slik skal Audi utfordre Tesla