Nå feirer suksessen 50 år

Men historien går lengre tilbake, bli med på litt mimring!

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Audi-historien er på mange måter en litt brokete affære og de lærde strides ofte om hvordan, hvorledes og når det hele startet.

Men en ting er i aller fleste enige i – og det er at bursdagen til det moderne Audi er 10 september og at året er 1965.

Altså nøyaktig 50 år i dag!

Denne begivenheten synes vi er et godt påskudd til å ta et kjapt tilbakeblikk på den tidlige historien også. Da må vi mer enn 100 år tilbake:

"Å høre"

I 1899 dannet August Horch selskapet Horch & Cie, som skulle lage biler. Den første kom etter to år, i 1901. I 1909 klarte imidlertid August Horch kunststykket å få sparken fra sitt eget selskap, etter en fiasko på racerbanen.

Men den driftige herren danner raskt et nytt bilselskap. Av alle ting, på den andre siden av gaten. Her dukker Audi-navnet - som er latin og betyr ”å høre” - opp for første gang. I 1910 kommer den første Audien.

Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

En ring for hvert merke

I 1932 fusjonerer Audi med DKW, Horch og Wanderer - selskapet Auto Union dannes. Og vi ser for første gang logoen med de fire etter hvert så velkjente ringene. En ring for hvert bilmerke. Alle bilmerkene brukte sitt eget emblem, men de fire ringene ble plassert på toppen av logoen.

Under 2. verdenskrig ble produksjon av militært materiell viktig for selskapet og både pansrede og lettere militærkjøretøy så dagens lys.

Kjøpt av Daimler-Benz - solgt til Volkswagen 

Auto Unions fabrikker lå i et område som ble okkupert av Sovjetunionen i 1945 og selskapet flyttet til Ingostadt hvor det ble startet opp igjen - med hjelp av statlige midler.

Daimler-Benz kjøpte majoriteten av aksjene på 1950-tallet men solgte videre til Volkswagen allerede i 1964.

Denne Audien kan spare deg for mange penger!

Den første ekte Audi var F103

Året etter – i 1965 – kom den første ”ekte” Audien etter krigen. Nemlig Audi F103 – en videreutvikling av DKW F102. Det er altså 50 år siden.

DKW som merke ble nedlagt i 1966, og samme år fikk VW kontrollen over Auto Union, og gjorde det om til et datterselskap.

I 1969 fusjonerer Auto Union med NSU. NSU var på 1950-tallet en gigant innen motorsykkelproduksjon. Og på 60-tallet kom de i gang med produksjon av små biler, med motoren bak. Unntaket var RO80, en framtidsrettet aerodynamisk bil med wankelmotor.

En bil som etter en del motorproblemer forsvant i 1977. Dermed forsvant også NSU som merke. Modellen K 70 var i utgangspunktet også en NSU som VW tok inn i sitt eget modellprogram. Den ble ingen suksess og etter fire år – i 1974 - ble den nedlagt.

Den gamle NSU-fabrikken i Neckarsulm blir i dag brukt til produksjon av de største Audi-modellene.

Denne Audien finnes egentlig ikke

Moderne tider

Etter fusjonen med NSU blir det nye selskapet hetende ”Audi NSU Auto Union AG”. Og den første bilen fra denne epoken er nye Audi 100 som lanseres i 1968. I 1972 kommer den mindre Audi 80, som også ble brukt som basis for VW Passat som kom året etter.
Allerede i 1973 nådde Audi èn million produserte biler.

På begynnelsen av 1970-tallet var samarbeidet mellom VW og Audi påtagelig. Audi 50 og VW Polo var samme bil, og VW Passat og Audi 80 var også på mange måter tvillinger fra 1972–1978. Med blant annet samme Audi-konstruerte motor med overliggende kamaksel og samme forstilling.

VW Passat: Nå er denne veteranbil

På vei mot premium

Så langt hadde Audi-bilene vært ganske konservative. Men med de nye modellene som kom på slutten av 70-tallet, siktet man høyere. Ønsket var å lage premiumbiler som lå et nivå over for eksempel VW, Opel og Ford.

Høsten 1976 kom en ny, større og elegant Audi 100. Året etter fikk den Audis revolusjonerende 5-sylindrede rekkemotor på 2155 ccm. Det var første gang en slik motor ble brukt i en personbil. Effekten var på 136 hk, og servostyring og automatgir kunne leveres som ekstrautstyr.Gromt!

En 5-sylindret dieselmotor var også tilgjengelig. Og en 5 dørs kombi-coupe kalt Avant kom også. Dette var et solid sprang oppover i markedet og man pustet Mercedes og BMW i nakken.

I 1985 forsvant merkene Auto Union og NSU offisielt. Og selskapsnavnet ble nå kort og godt Audi AG.

Den første Audien med premium-ambisjoner

quattro og hakeslepp!

I 1980 lanserte Audi bilen som ga oss hakeslepp. En lekker coupe bygget på Audi 80, med 5-sylindret turbomotor på 200 hk og quattro firehjulstrekk-system.

Disse bilene ryddet stort sett premiebordene i alle rallyløp de neste sesongene. Quattro – som er italiensk for tallet fire – kom til å bli synonymt med Audi og firehjulsdrift.

Audi tok enda et skritt nærmere premiumklassen. Quattro ble fort tilgjengelig i ordinære Audi modeller som 80, 90 og 100. Nå finnes det i alt fra lille Audi A1 til toppmodellen Audi Q7.

Slet i USA

Gjennom hele 90-tallet hadde Audi stigende salgstall i Europa. Mens de i USA slet. De vurderte faktisk å trekke seg ut av dette markedet. Men de klarte også her å snu trenden, mye takket være den nye modellrangen med A4, A6 og A8.

Audi har sammen med VW også hatt stor suksess med TDI-dieselmotorene sine. Og Audi vant 24-timersløpet på Le Mans med nettopp en dieselbil i 2006.

Resten er historie, som det så fint heter.

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Vi gratulerer!

En ting er i alle fall sikkert. Audi har brukt disse 50 årene effektivt og har klart kunststykket å gå fra hverdagsbil til premiummerke. Det er det mange i bilbransjen som beundrer.

De er forsatt ett av de mest innovative bilmerkene som finnes og har mye spennende på gang. Akkurat nå er det lite som tyder på at dette blir det siste jubileet der i gården!

Vi løfter på hatten, bukker dypt og gratulerer så mye med dagen!

Audi: Fra raring til luksusbil