BMWs nye ladbare SUV: Har aldri opplevd makan til respons
Salget har tatt av før bilen er i Norge.

Mye handler om ladbare hybrider i det norske bilmarkedet akkurat nå. Flere modeller har lange ventelister, samtidig som en rekke nye er på vei inn.
En av dem er den ladbare hybridutgaven av BMW X5. Den heter xDrive 40e og blir først tilgjengelig i Norge fra 16. oktober. Men allerede nå er interessen svært høy.
– Vi har aldri opplevd flere forhåndsbestillinger på noen av våre største og mest eksklusive modeller som for nye BMW X5 xDrive 40e, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonssjef i BMW Group Norge.
Prissensasjon
Denne biltypen kommer relativt gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. X5 er ikke noe unntak. I mai ble prisen på den nye modellen offentliggjort; fra kr 809.900 kroner. Noen uker senere lanserte BMW ytterligere en modellversjon med lavere motoreffekt, og startpris på "kun" 766.000 kroner.
– Vi merket umiddelbart stor respons etter at prisene ble lansert. Kombinasjonen av ny teknologi og et fordelaktig prisnivå gjør at mange flere både vurderer og faktisk har kjøpt X5 xDrive 40e en god stund før den kan prøvekjøres, sier Gottschalk, i en pressemelding.
Les mer: En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå
90 prosent menn
– Målet vårt for 2016 er å selge 500 eksemplarer av BMW X5 xDrive40e. Med den store forhåndsinteressen, håper vi selvsagt å gå over dette også, sier Christian Gottschalk.
En undersøkelse fra 2014, foretatt av Sentio på vegne av Nationen, viser at hver tredje nordmann ønsker seg en ladbar hybrid neste gang de skal kjøpe bil.
Tall fra BMW Norge viser at nye BMW X5 xDrive40e tiltrekker seg nye kjøpere. Gjennomsnittsalderen blant de som har forhåndsbestilt bilen er 48 år, det er vesentlig lavere enn for BMW generelt.
Hele 90 prosent av kundene er menn, og over halvparten av dem har valgt sort farge på bilen. Yrkesgrupper som går igjen er leger, advokater og daglige ledere.
Denne fikk 15 nordmenn i "julegave"
313 hk
BMW X5 xDrive40e kommer med firehjulsdriftsystemet xDrive i kombinasjon med et plug-in hybridsystem som kalles eDrive. Resultatet skal gi sportslige egenskaper og luksuriøse detaljer, kombinert med energieffektivitet og meget lavt utslipp og forbruk.
Drivlinjen består av en firesylindret bensinmotor med BMW Twinpower Turboteknologi og en synkron elektrisk motor som samlet yter 313 hestekrefter. Drivstoff-forbruket er såvidt lavt som 0,33l /mil med et CO2-utslipp på 77 gram / km. Bilen klarer 0 til 100 km/t på kun 6,8 sekunder. Laveffektversjonen har samme forbruk og utslipp, 279 hestekrefter og gjør 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder.
Bilen var utsolgt, men her dukket den opp!
31 kilometer på strøm
Med Auto eDrive-knappen i midtkonsollen kan du selv velge om du vil kjøre i AUTO, MAX eDrive eller sparemodus. Med Auto eDrive styres drivlinjen sømløst mellom eldrift og bensinmotoren. Med MAX eDrive kjører BMW X5 xDrive40e utelukkende på elektrisk kraft, som resulterer i null utslipp. Rekkevidden kun på strøm er oppgitt til 31 kilometer.
For å spare plass er batteriet plassert under gulvet i bagasjerommet, dette rommer fra 500 til 1720 liter.
BMW Remote app gjør det mulig å kontrollere batteriets ladetilstand, finne offentlige ladestasjoner og sjekke kjørehistorikk via en smarttelefon. Varme- og ventilasjonsfunksjoner kan også fjernstyres via app’en.
Ny Mercedes-SUV ble utsolgt – på én dag
Dette kan være rene familiebil-kuppet