Anne Marie (76) fikk regning for et medlemskap hun aldri har hørt om

Restaurantklubben Dinner for two sendte pengekrav til folk som aldri hadde hørt om dem før. – En glipp, hevder firmaet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Anne Marie deBruyn Løvold (76) fra Nesodden opplevde marerittet, da hun plutselig fikk et pengekrav i posten fra en klubb hun aldri hadde hørt om.

Krevde 9300 kroner

deBruyn Løvold fikk en regning på 9300 kr som angivelig var for et fire år gammelt medlemskap i en restaurantklubb.

– Jeg er pensjonist og har ingen skjulte midler. Jeg har 5000-6000 kr på kontoen og tenkte; «hva kan jeg selge?» forteller Anne Marie til TV 2 hjelper deg.

Men etter at den første angsten hadde lagt seg, bestemte hun seg for å kjempe mot firmaet, som eies av blant andre Arvid Grønningen. Det kostet henne to søvnløse måneder, men ga resultat.

Meningsløst medlemskap

Dinner for two, som også kaller seg 2for1, hevder at medlemskortet, som koster 199 kr i måneden, vil gi deg to middager for prisen av én på utvalgte restauranter. På hjemmesiden deres reklamerte de med 19 eksempler på sine medlems-restauranter.

TV 2 hjelper deg ringte til alle restaurantene og kan avsløre at bare tre av dem godtar medlemskortet. Hele åtte var nedlagt, mens de siste åtte sa at de hadde meldt seg ut for flere år siden.

Nå er alle disse restaurantene slettet fra hjemmesiden og Dinner for two vil ikke oppgi hvilke andre restauranter som er med.

Mange i samme båt

I løpet av bare to måneder mottok Forbrukerrådet hele 25 henvendelser fra fortvilte forbrukere som ble krevd for mange tusen kroner hver.

– Alle henvendelsene vi har fått dreier seg om gamle pengekrav og mange av dem sier de aldri har meldt seg inn i selskapet, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Hun understreker at et pengekrav er foreldet etter tre år og at omstridte krav ikke kan gå til inkasso.

Pengekravet mot Anne Marie var foreldet og hun klaget skriftlig. Likevel mottok hun en inkassotrussel i posten, i strid med norsk lov. I likhet med mange andre hadde hun heller aldri mottatt noe medlemskort og mener bestemt at hun ikke har meldt seg inn.

Et firma med mange sjefer

Dinner for two har ingen registrert daglig leder, men vi fikk til slutt et intervju med Arvid Grønningen, som sier at han er daglig leder. Grønningen kaller det hele en glipp og skylder på en ansatt som fikk for mye tillit. Han sier de ryddet opp i alle sakene før TV 2 hjelper deg tok kontakt.

Men da vi intervjuet Grønningen viser det seg at han ikke kan reglene om foreldelsesfrist og inkasso, og at han ikke har noen oversikt over firmaets markedsføring av restauranter.

– Er du daglig leder uten noe som helst ansvar? spør vi.
– Jeg har ansvar, svarer Grønningen.
– Men ikke kontroll?
– Nei, ikke kontroll på den biten der, for det var ikke meningen at det skulle gjøres noe annet enn å rydde opp her. De feilfaktureringene må jeg bare beklage, svarer Grønningen.

Samme glipp skjedde i 2011

Grønningen kan imidlertid ikke forklare hvorfor den samme, såkalte glippen, også skjedde i 2011. Etter mange klager påla Forbrukerombudet store endringer i firmaets vilkår: Les vilkårene her.

Vi har snakket med flere som opplevde kampen mot firmaet som et mareritt for fire år siden, og nå ser det ut til at Dinner for two har glemt påleggene fra Forbrukerombudet.

Arvid Grønningen sier imidlertid at de som mener de betalte urettmessige krav i 2011, kan ta kontakt, så skal de rydde opp.

Saken løste seg

For Anne Marie fikk saken en lykkelig slutt da kjæresten hennes, etter to måneder med flere telefoner og e-poster, opplyste Dinner for two om alle klagene til Forbrukerrådet.

– Så nå er jeg fri, sier Anne Marie og oppfordrer alle til å kjempe mot urettmessige pengekrav fra firmaet.