Ny motor – da går prisen ned med 119.000 kroner

Nå blir Audi Q7 oppnåelig for flere.

Andre generasjon Audi Q7 har solgt hundre eksemplarer i Norge kort tid etter lanseringen, nå er det klart for en ny modell som presser prisene ned.
Andre generasjon Audi Q7 har solgt hundre eksemplarer i Norge kort tid etter lanseringen, nå er det klart for en ny modell som presser prisene ned.

Det er ikke så mange år siden de store SUV-ene ble spådd nord og ned. Brautende image, høyt drivstoff-forbruk og ditto utslipp, gjorde at mange var skeptiske til hele biltypen. 

Nå er det imidlertid fint lite som tyder på at bilkjøperne har gått lei av store SUV-er. Tvert imot. Nye Volvo XC90 er en oppsiktsvekkende stor suksess i Norge, og den er langt fra alene i klassen.

Store motorer først

En annen nykommer som har markert seg sterkt, er andre generasjon Audi Q7. Audi har brukt lang tid på denne modellen, så har det da også skjedd svært mye fra første Q7.

Da Q7 ble lansert i Norge i sommer, var det kun med de største motoriseringene. 3-liters TDI (diesel) med 272 hestekrefter  og 3-liters TFSI (bensin) med 333 hestekrefter. Da snakker vi svært kostbare biler, likevel har responsen i markedet vært god:

– Q7-salget går etter planen, vi har solgt rundt 100 nye biler så langt, hvorav de første ble levert i juni. TDI-versjonen utgjør majoriteten av disse, sier Marius Tegneby som er informasjonssjef hos den norske Audi-importøren.

– Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen!

Fort en million

"Rimeligste" Q7 har til nå kostet 949.200 kroner. Her er det verdt å legge til at dette er startprisen.

Audi tilbyr veldig mye nyttig og fint utstyr i tillegg. I praksis betyr det at det sluttsummen på dagens innstegmodell fort nærmer seg minst en million kroner.

Da hjelper det unektelig at Audi nå kommer med en ny og rimeligere Q7-utgave.

Brukt Q7? Her har verditapet vært stort!

V6-motorer

– Når vi nå åpner for 3.0 TDI på 211 hestekrefter,  så senkes innstegsprisen med 119.000 kroner. Med lavere startpris regner vi med å nå  flere kunder i premium SUV-segmentet. Vi vet av erfaring at mange ønsker å ta steget opp til en Q7 fra f. eks. en A6 allroad og nå blir den differansen mindre. For de som ønsker mer plass fremfor kraftig motor, er for eksempel Q7 3.0 TDI med 211 hk nå rimeligere enn A6 allroad 3.0 TDI med 272 hk, forteller Marius Tegneby, og legger til: 

– Verdt å merke seg er at også at vi kun har V6-motoriseringer, mens andre produsenter har 4-sylindrede innstegsmodeller.

Her får du stor luksus-SUV til 150.000 kroner

Ladbar hybrid

En av de store trendene innen bilbransjen akkurat nå er de ladbare hybridene. Disse bilene kommer relativt gunstig ut i det norske avgiftssystemet, og her er det nå ventelister på en rekke modeller.

Dette er biler som kan kjøres som rene elbiler over kortere avstander, så trår bensin- eller dieselmotoren til på lengre turer.

En rekke store SUV-er kommer nå som ladbare hybrider, Q7 er en av dem. 

– Ja, vi merker stor interesse for vår Q7 e-tron quattro og vil åpne for bestilling av denne modellen nå i høst. Lanseringen starter på nyåret. Også i Q7 e-tron benytter vi en V6 TDI-motor mens flere av konkurrentene har V4 bensin på sine ladbare hybrider. Sammenligner man elektrisk rekkevidde kommer Q7 e-tron quattro også best ut med 53 kilometer, avslutter Marius Tegneby.

Vi har testet nye Q7: Slankekuren har gjort underverker!

Dette er en av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå