KOSTBART: For å kjøre gjennom Finnfast i Rogaland må lastebilsjåfører betale 590 kroner - hver vei. FOTO: TV 2.
KOSTBART: For å kjøre gjennom Finnfast i Rogaland må lastebilsjåfører betale 590 kroner - hver vei. FOTO: TV 2.

Frp får uventet bompenge-støtte, men tror utspillet er valgflesk...

Senterparitet vil halvere bompengesatsene for tunge kjøretøy.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet foreslår å halvere bompengesatsene for tunge kjøretøy for å hjelpe norsk næringsliv.

– Som en del av en pakke for å hjelpe næringslivet så foreslår vi å halvere bompengesatsene for de tunge kjøretøyene. Det er en kostnad som svært mange bedrifter i Norge har, sier stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) til TV 2.

590 kr en vei

TV 2 besøker familiebedriften Finnøy Betong i Finnøy kommune. Bedriften leverer ferdige betongelementer til byggeindustrien. Alt de selger må fraktes gjennom Finnfast. Satsen for tunge kjøretøy er 590 kroner hver vei.

Finnøy betong omsatte i fjor for 50 millioner kroner. Av dette gikk én million kroner til bompenger.

Nervøs for framtida

– Vi er nervøse for ordrene framover. Det vil bety mye for framtida å få redusert bompengene, sier daglig leder i Finnøy Betong, Lars Jøran Flesjå, til TV 2.

Senterpartiet har beregnet at halveringen av bompengesatsene for tunge kjøretøy vil koste staten en halv milliard kroner årlig.

– Fremskrittspartiet vil nok si velkommen etter til dette forslaget?

– Ja, da håper jeg at vi får flertall for dette sammen med Fremskrittspartiet og Høyre, sier Geir Pollestad (Sp) til TV 2.

– Valgkampflesk

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er glad for at flere vil jobbe for lavere bompengesatser, men synes frieriet lukter valgflesk.

– Når Stortinget behandlet dette i juni så var de imot å bruke penger på lavere bompengetakster. Det er rart hvordan en valgkamp plutselig kan endre på et partis oppfatning. Dette er valgkampflesk, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til TV 2.