Ellen Horn og barnebarnet Molly Irma Horn på Nationaltheatret under prøvene til «Seks roller søker en forfatter», hvor de begge medvirker. FOTO: BEATE S. LARSEN / TV 2
Ellen Horn og barnebarnet Molly Irma Horn på Nationaltheatret under prøvene til «Seks roller søker en forfatter», hvor de begge medvirker. FOTO: BEATE S. LARSEN / TV 2

Ellen Horn (64) tar med seg barnebarnet Molly (8) på scenen 

Nationaltheatret blir nesten som en familiebedrift å regne når tre generasjoner Horn blir lønnet av det ærverdige teateret.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter åtte år som sjef for Riksteateret gikk Ellen Horn i fjor tilbake til Nationaltheatret hvor hun tidligere har vært teatersjef.

Nå jobber hun som skuespiller, og har allerede rukket å bli regissert av sin egen datter Kjersti Horn (38) som er hus-kunstner samme sted.

Og nå har altså Kjerstis yngste datter, Molly Irma Horn, gått i bestemors fotspor, og kapret en rolle i oppsetningen «Seks roller søker en forfatter» av Luigi Pirandello.

Familiebedrift

Med tre generasjoner Horn ansatt ved teateret kan man spørre seg om Nationaltheatret nå har blitt en familiebedrift.

– Ja, det kan du spørre om. Vi har vært mye i teateret alle sammen hele tiden, også når Kjersti vokste opp, så det er ikke så unaturlig da, at det er nysgjerrighet for teater også i neste generasjon, sier Ellen til TV 2 og ler.

Skuespillerkollegene har bare kommet med gode tilbakemeldinger på Mollys skuespillerdebut.

– Alle kjenner Molly litt fordi hun har vært her sammen med mammaen sin på teateret, så det har jeg bare fått gode tilbakemeldinger på. Det er jo ofte teaterbarn som er her og spiller barneroller, sier Ellen og legger til:

– Det er jo rart å vokse opp som skuespillerbarn. Foreldrene er mye borte og da er det veldig artig å få være på arbeidsplassen å få ta del i det. Det tror jeg alle omfavner veldig.

Første gang på scenen

Molly har tidligere danset litt på scenen, men dette blir første gang som skuespiller.

– Det som er gøy, det er jo at Molly spiller en gjennomgangsrolle, mens jeg spiller en liten veldig spesiell birolle, så det er jo kjempegøy at Molly er med og vi har det veldig hyggelig. Det blir en helt egen erfaring for oss som bestemor og barnebarn, sier Ellen.

Molly synes det er litt rart å være med på scenen og hun synes også det er litt mye å huske på. Men det mest krevende hun skal gjøre på scenen, blir en våt opplevelse.

– Fortell hva du skal gjøre på scenen, oppfordrer bestemor Ellen.

– Ligge i en fontene, svarer Molly litt beskjedent.

Stykket har en ganske dyster handling, og lille Molly drukner egentlig på scenen, mens Mollys skuespillerbror heller ikke klarer seg så godt.

– Han skyter seg selv, sier Molly.

Noe alle barn bør oppleve

Ellen Horn mener alle barn bør få oppleve å stå på en scene og spille teater. Hun var derfor ikke i tvil om hva hun skulle si når sjansen for barnebarnet dukket opp.

Ellen tror også det blir en hyggelig ting hun og barnebarnet vil ha å se tilbake på i mange år framover.

– Jeg tror at dette kommer hun aldri til å glemme, og vi kommer aldri til å glemme dette. Det kommer vi til å huske for bestandig at vi to var med i stykket på amfiscenen her. Det er veldig lærerikt, og alle barn bør få oppleve hvordan det er å få være med i en teaterforestilling.

Skolekompisene til Molly som går i tredje klasse, tror også Molly kommer til å ha det fint på kveldene framover.

– De sier at de tror at det er gøy, sier Molly til TV 2.

Tjener egne penger

Det er ikke alle åtteåringer som tjener egne penger. Molly får lønn for jobben, men pengene, de vet hun ikke helt hva hun skal bruke til.

Men bestemor har et forslag.

– Jeg har så lyst til å dra på teatertur med Molly og se på sånn ordentlig barneteater. Kanskje du skal spare til det?