Nybilsalget setter rekorder – igjen

En bilmodell tar knekken på alle andre.

Ikke siden i 1986 har det blitt solgt flere nybiler i det norske markedet.  Det som virkelig gir økning nå, er elbiler og ladbare hybrider.
Ikke siden i 1986 har det blitt solgt flere nybiler i det norske markedet.  Det som virkelig gir økning nå, er elbiler og ladbare hybrider.

Nybilsalget i Norge er rekordhøyt, tross mye skriving om mørke skyer i økonomien. Ikke siden 1986 har vi kjøpt flere nybiler her til lands. Og de rykende ferske august-tallene viser at det ikke er noen tegn til oppbremsing. Snarere tvert imot.

I august økte nemlig bilsalget med solide 10,1 prosent i forhold til samme måned i fjor. Året under ett er salget opp 4,1 prosent. 99.390 nye personbiler har blitt registrert så langt i år. Tilsvarende tall i 2014 var på 95.519. Det var også et historisk høyt antall.

Øker 25 prosent 

Det som virkelig går unna nå er elbilene og de ladbare hybridene. Elbilsalget øker hele 25 prosent i august. Det er nesten nøyaktig samme økning som året til nå, 24,8 prosent.

Volkswagen var langt fra først ute med elbiler. Men her har de så til de grader truffet markedet riktig. 7.306 nordmenn har skaffet seg en elektrisk Volkswagen så langt i år. Det er over dobbelt så mye som Tesla (3.116). Nissan er så på tredjeplass med 2,372 elbiler.

På modellstatistikken troner VW Golf klart øverst, etterfulgt av Tesla Model S og Nissan Leaf. VW har også lille e-Up inne blant de mest solgte elbilene.

... men det er ikke så lenge siden Leaf var Norges mest solgte bil

Golf større enn Toyota 

Nettopp VW Golf er i ferd med å gjennomføre et historisk bra salgsår i Norge. Den knuser virkelig konkurrentene, og har solgt nesten fire ganger mer enn den tøffeste utfordreren så langt.

11.433 nye Golfer har rullet ut på norske veier til nå i år. Det gir denne modellen alene en markedsandel på 11,5 prosent. Det er faktisk mer enn Toyota har klart med alle sine modeller. Med et slikt salg, troner også Volkswagen suverent på toppen blant bilmerkene. Markedsandelen har økt betydelig, og er nå på hele 18,3 prosent. 

Norgesbilen ble 50.000 kroner billigere

Mangler elbiler

Tidligere fulgte VW og Toyota hverandre tett i det norske markedet og kriget om å være nummer én. Men nå er Toyota solid frakjørt. De øker riktignok salget sitt litt fra i fjor ( 2,7 prosent), men med en markedsandel på 11,1 prosent så langt i år, er det veldig langt opp til Volkswagen.

Toyota mangler elbiler og de har heller ikke fått til særlig salg av ladbar hybrid. Hybrid-veteranen Prius selges riktignok også i en ladbar utgave, men den har havnet helt i skyggen av nyere konkurrenter.

Unik standing 

Den voldsomme Golf-strømmen er drevet fram av de elektriske modellene. e-Golf står nå for hele 50 prosent av det samlede salget.  Den ladbare hybriden GTE er også en stor suksess, og her er det i dag lange ventelister. Antallet registrerte biler ville dermed vært langt høyere hvis importøren hadde klart å få inn biler kjappere. 

I tillegg til dette selger "vanlig" Golf også svært bra. Denne modellen har opp gjennom årene skaffet seg en nesten unik standing blant norske bilkjøpere, og blir regnet som en veldig klasseløs bil. 

Les testen: Dømt til å bli en suksess

34 år med moro, les mer om Golf GTI her: