Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter mye om og men, nærmer det seg endelig tiden for lansering av Teslas mye omtalte SUV – Model X. Det blir en av svært få elbiler som er høyreist og har firehjulsdrift.

Den amerikanske elbilprodusenten har utsatt denne modellen flere ganger, men nå tyder alt på den kommer på det amerikanske markedet i september, og at vi får de første leveringene til Norge like over nyttår.

Det er allerede en rekke nordmenn som har bestilt sin Model X. De aller første, de som bestilte den såkalt Signature-modellen, kan nå velge tilbehør og farge på bilene sine i Teslas konfigurator på nett.

Dermed får vi både se mer av bilen, og en del mer opplysninger fakta om ytelser, rekkevidde og plass.

Model X i beige farge.
Model X i beige farge.
Her i sort. Skjermdump: Teslamotorsclub.com
Her i sort. Skjermdump: Teslamotorsclub.com

Kortere rekkevidde

Ifølge konfiguratoren blir bilen seende ut omtrent slik vi har forventet – nemlig en Model S på stylter. Men takket være høyden får den en mer klumpete framtoning.

Signature-modellene får naturligvis det største batteriet, på 90kWt. 

Rekkevidden med dette batteriet skal være 386 kilometer, etter den amerikanske EPA-modellen. Det er altså en del lavere enn Model S – som klarer hele 431 kilometer. Men sistnevnte er basert på den europeiske NEDC-målingen, som gir noe bedre resultater. Altså blir ikke forskjellen så stor i praksis.

Les også: Model X: Gjett hvordan du skal få med deg skiene dine

SUV med superbil-akselerasjon

Vi har ikke 0-100 km/t-tiden. I USA er det nemlig 0-60 mph (97 km/t) som gjelder.

Men den øvelsen klarer Model X med 90 kWt-batteriet på brennkjappe 3,6 sekunder. Velger du Ludicrous-oppgraderingen, bedres denne tiden ytterligere til 3,2 sekunder. Her må ikke bare andre SUV-er, men også de fleste superbiler gi tapt! 

Toppfart er 155 mph, tilsvarende 250 km/t. 

Les også: Ser du hva som mangler på Teslas nye SUV?

Vippedører og skiboks

Som lovet vil Tesla beholde vippedørene, eller Falcon-dørene som produsenten selv kaller dem. Det betyr at du skal slite med å få på et takstativ eller en takboks. Men løsningen på lagring av ski, skal være at disse dyttes inn under setene. En løsning vi fortsatt ikke har fått se i praksis.

Det er også en egen løsning for å feste sykler eller skiboks helt bakerst på bilen. Dette er del av standardutstyret.

Vippedørene ser rimelig spektakulære ut. Om de er praktiske, vil kunne diskuteres. Skjermdump: Teslamotorsclub.com
Vippedørene ser rimelig spektakulære ut. Om de er praktiske, vil kunne diskuteres. Skjermdump: Teslamotorsclub.com

Falcon-dørene vil ellers gi tilgang til både andre- og tredje seterad. Og vil naturligvis kreve at du er litt nøye med hvor du står når dørene åpnes. Er det ikke veldig god takhøyde i garasjen, eller trangt på sidene, bør du nok venne deg til å kjøre ut før du slipper inn passasjerene.

Les også: Disse bilene stopper mest

Tilhengerfeste

De norske prisene er ikke klare enda. Men om vi bruker prisene i den amerikanske konfiguratoren som utgangspunkt, vil Model X i Signature-utgaven komme på rundt 1 millioner kroner. 

Nordmenn er veldig opptatt av hengerfeste. Og det kan du få på nye Model X. Skjermdump: Teslamotorsclub.com
Nordmenn er veldig opptatt av hengerfeste. Og det kan du få på nye Model X. Skjermdump: Teslamotorsclub.com

Hva innstegsprisen vil bli, kan vi ikke si noe mer om, enn at den vil bli noe høyere enn tilsvarende batteripakke på Model S.

En av de viktigste nyhetene med Model X, er at den får tilhengerfeste. Det er det ikke mange andre som kan tilby på en elbil.

Den skal kunne trekke 5.500 pund, tilsvarende 2.260 kilo.

Om du er ute etter god bagasjeplass, er det ellers lovende at Tesla sier at både andre- og tredje seterad kan legges flatt ned. Det vil gi et digert bagasjerom.

^

Les også: Skal overgå Tesla med luksus-SUV