Offisiell: Her er opppfølgeren til en stor Norges-suksess

Helt ny Sportage debuterer om et par uker.

Her er den, helt nye Kia Sportage. Oppfølgeren til dagens suksessmodell blir en svært viktig bil for Kia.
Her er den, helt nye Kia Sportage. Oppfølgeren til dagens suksessmodell blir en svært viktig bil for Kia.

Det er ikke så ofte det skjer, men noen ganger kommer det modeller som kan snu ting opp-ned for et bilmerke. For Kia skjedde det med introduksjonen av dagens Sportage.

Etter å ha bygget seg opp ved å tilby fornuftige biler til gunstig pris, hadde Kia et brukbart tak på norske bilkjøpere. Men det var knapt noen som kjøpte Kia på grunn av må ha-begjær. Nei, her handlet det om nøktern fornuft og lite bilentusiasme.

Design-suksess

Så kom Sportage og klarte egenhendig å endre på det. I stor grad handlet det om design. Noen år tidligere hadde Kia klart å rekruttere tyske Peter Schreyer, en mann som sto bak flere av de beste designene innen VW-konsernet. 

Han fikk temmelig frie tøyler og satte i gang en design-revolusjon hos koreanerne. Den var så vellykket at Schreyer i dag er en av presidentene i Hyundai-konsernet (som eier Kia), og han er ansvarlig for alt design hos både Hyundai og Kia.

Sportage var en liten senasjon, og her hjemme har den i mange år vært Kias bestselger.

VW-sjefen angrer: – Skulle ikke latt ham gå!

Første offisielle bilder

Der er derfor ikke småtterier den helt nye generasjonen nå skal følge opp. Nye Sportage skal debutere på bilustillingen i Frankfurt om et par uker. Kia har allerede gitt et par smakebiter på den, nå er de første, offisielle bildene ute. 

De viser at Kia for en stor del bygger videre på designet fra forgjengeren. Det er fortsatt snakk om et kraftfullt design.

Denne Kiaen er smart, men har du hørt om den?

Framheve bredden

Mest endring er det i fronten, hvor lyktene ikke lengre er integrert med grillen, men i stedet er løftet bakover for et mer definert panser. Kias gjenkjennelige grill, «tigernesen», er lavere og bredere.

Den tilbakelente profilen er beholdt, blant særpregene er at den ikke har noe vindu bak C-stolpen, slik de fleste konkurrentene har. Markante hjulbuer og skarpe linjer er på plass.

Bak skal de horisontale formene framheve bilens bredde. Inspirert av konseptbilen Kia
Provo, er de slanke baklyktene kombinert med en linje som går i hele bilens bredde,
mens blinklys og ryggelys er splittet og flyttet lavere.

Mer eksklusivt

På interiøret må vi foreløpig nøye oss med skisser. Men det ligger i kortene at Kia kommer til å løfte materialkvaliteten flere hakk.

De lover også mer utstyr, både på luksus- og sikkerhetsfronten. Det kan igjen bety at prisene vil øke noe, men for Kia er det fortsatt viktig å være konkurransedyktige på pris. Konkurransen i denne klassen er beinhard, og det kommer stadig nye biler til. 

Vi har testet dagens versjon: En bra bil har blitt enda litt bedre

Slik kuppet et folkelig merke bilutstillingen