Se hva som kan skje med racerbilene nå
Stygge dødsulykker skremmer mange.
Det har vært diskutert før, men nå er det virkelig blitt alvor. Skal Formel 1 og Indycar-biler få en gjennomsiktig tak-seksjon, ikke ulik den typen som jagerfly har?
Motorsport er blitt stadig tryggere, men hodet er fortsatt utsatt. Det har vært mange dødsulykker opp gjennom årene som kunne vært unngått, hvis føreren var beskyttet av et slikt tak.
Mange ulykker kunne vært unngått
Tom Pryce i 1977 Sør-Afrika GP og Ayrton Senna i San Marino GP 1994 er to åpenbare eksempler, men nå har motorsporten opplevd to nylige eksempler som har fått folk til seriøst å vurdere muligheten for en slik takseksjon.
Først havnet Formel 1 føreren Jules Bianchi i koma, etter at han mistet grepet på bilen sin og skled inn i en traktor (som var iferd med å rydde unna en annen bil) under Japan GP ifjor. Hjelmen traff rett i traktoren, og Bianchi døde ni måneder senere. Så døde Indycar-fører Justin Wilson etter å ha blitt truffet i hodet av neseseksjonen fra en annen bil under løpet i Pocono nylig.
Kan kjøre fra Oslo til Paris på en tank
Dragracing-legende kom på ideen i 1985
Begge ville vært i live i dag hvis bilene var utstyrt med en form for gjennomsiktig tak. Purister rister på hodene, og sier at bilene da ikke lenger vil være det samme. Men ideen er ikke ny. Top Fuel-legende Don Garlits kom først opp med ideen i 1985, etter at et stort insekt krasjet rett inn i visiret på hjelmen hans, under et løp. Som han selv sa det i et intervju med USA Today:
-Det var et sjokk for meg. Det var et stort insekt av noe slag, antakelig en svær bille. Men hva om det hadde vært en kråke? Så da 86-sesongen skulle begynne sa jeg bare, nå er det nok, jeg dekker til cockpiten min. Herregud, vi gjorde jo 430 km/t, så hvorfor i all verden skulle jeg IKKE gjøre det?
Fortsatt valgfritt i Top Fuel
Men det tok sin tid før andre hoppet på, og først i 2012 ble en avansert takseksjon utviklet av Aerodine Composites Group godkjent av NHRA. Legendariske Tony Schumacher (8 ganger Top Fuel NHRA-mester) var pådriveren, men det er fortsatt valgfritt om man vil bruke det. De som bruker det vil derimot ikke ha noen annen løsning, noe Top-Fuel fører Antron Brown beskrev slik til USA Today:
-Jeg kjørte i 500 km/t i et løp da en bit av frontvingen løsnet, og fløy rett inn i min beskyttende vindusseksjon. Hadde den ikke vært der, ville vingen truffet meg rett i hodet, og da ville ikke jeg ha vært her idag.
Dette kan bli drømmebil for mange nordmenn
Ulemper med konseptet
Til tross for de åpenbare fordeler en slik beskyttelse kan gi er mange racerførere skeptisk. De er redde for dårlig sikt. De er redde for problemer med dybdesynet. De er redde for at de kan bli innesperret, hvis bilen blir liggende opp-ned. De er redde for hva som kan skje hvis bilen brenner.
Tester har vært gjort, men en slik løsning vil kreve mye, og ingen løsning i verden ville ha berget Bianchi fra hans voldsomme sammenstøt med en traktor. Men løse vinger, insekter, fugler og løse deler (en løs del kostet nesten Formel 1 fører Felipe Massa livet i 2009), kan en slik takløsning beskytte mot.
Mange ledende Formel 1 personligheter har vært imot å montere dette på bilene, rett og slett fordi bilene ville bli utrolig stygge. Men den nederlandske designeren Andries van Overbeeke kom nylig opp med noen illustrasjoner som viser at det slett ikke trenger å være tilfelle.
Hva tror du? Bør Formel-biler beskyttes på denne måten, eller bør man la det være som det er?
En av klassens lekreste kommer snart