Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan lagde sin aller første pickup tilbake i 1935. Altså for 80 år siden, og de har solgt mer enn 14 millioner eksemplarer på disse årene.

Det er derfor solid erfaring som ligger bak når japanerne nå viser sin nye Navara.
En bil som blir både sterkere, tøffere og bedre på de fleste områder - i alle fall om vi skal tro Nissan selv.

Lastekapasitet

Nissan vet  at pickupeiere ønsker høy laste- og slepekapasitet og dette er forbedret i forhold til forrige generasjon. Med en nyttelast på over 1 tonn og en slepekapasitet på 3.500 kg, er  nye Navara klar for tøffe tak.

Lasteplanet er også forbedret gjennom Nissans C-kanal lastesystem. Med ekstra kraftige kanaler på skilleveggen mellom kupeen og lasteplanet og på sidene, har eierne nå full fleksibilitet med hensyn til å sikre sårbar last. Festepunktene langs de C-formede kanalsporene gjør at selv den mest uhåndterbare lasten enkelt kan sikres.

Lasteplanet på Double Cab er 67 mm lenger enn forrige generasjon med en segment-ledende lasteplanlengde på 1 578 mm. Lasteplanet på King Cab-utgaven er 1 788 mm langt.

Pickup: – Du må jo betale i dyre dommer for rene vrak

Dobbelkabiner med bakseter er nok lite aktuell for Norge.Her er det 2-sters varebil som gjelder.
Dobbelkabiner med bakseter er nok lite aktuell for Norge. Her er det 2-sters varebil som gjelder.

Bedre på vei - bedre i terreng

For å bedre kjøreegenskapene og samtidig ivareta bilens offroad-egenskaper har Nissan designet et helt nytt 5-link hjuloppheng bak for Double Cab-modellen, noe som skal gi bedre komfort og kjøreegenskaper. Det er også 20 kg lettere enn den forrige bladfjærversjonen.

De nye langsgående bladfjærene veier 7 kg mindre enn forrige versjon, og forbedrer inngangsvinkelen for bakhjulene på den nye King Cab med 3,1 %, i tillegg til redusert veistøy.

Dette er ikke noen vanlig pickup!

Designet med tanke på Europa

Navara er designet og produsert etter de spesifikke kravene og preferansene på det europeiske markedet. 

Den får nye LED-lys og vi kjenner igjen V-grillen fra andre modeller i Nissan familien. 

Dashbordet er også redesignet og skal gi en følelse av  romslighet og åpenhet. Forseter med nye ryggstøtte gir bedre ergonomi. Andre funksjoner inkluderer 2-soners klima-anlegg på de fleste modellene.

Ellers er økt komfort og bedre opplevd kvalitet vektlagt. 

Er denne tøffingen et smart bruktbil-kjøp?

Motor og gir

Fronten har blitt mer massiv og den får LED-lys.
Fronten har blitt mer massiv og den får LED-lys.

Navaras nye 2,3 liters dCi-motor er opptil 24 prosent mer effektiv enn forrige generasjon motorer, og skal være den reneste og mest økonomiske i sitt segment.

Pickup-modellene leveres i to motoralternativer som yter 160 hk. eller 190 hk, og for første gang i dette segmentet, leveres det nå en motor med twin turbo-teknologi. 

Nye Navara vil lanseres med valget mellom tohjuls- eller firehjulsdrift, og valget mellom en standard 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns automatgirkasse.

Mercedes E-klasse - pickup utenom det vanlige

Prisene ikke klare

Firehjulsdriften bygger på forrige generasjon og skal levere solid trekkraft også i røft terreng, lover Nissan.

Nye Navara vil ha europeisk debut under bilutstillingen i Frankfurt som åpner dørene 15. september.

De endelige spesifikasjonene og prisene vil kunngjøres nærmere lanseringsdato.

Nissan Patrol: Gjør deg litt uovervinnelig

 

 

14 millioner biler har de bygget og det er altså ikke slutt ennå for Nissan Navara.
14 millioner biler har de bygget og det er altså ikke slutt ennå for Nissan Navara.