El-gigant solgte brukte varer som nye – igjen

Hos elektrokjeden Expert har flere kunder betalt full pris for produkter de trodde var nye.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En kjøkkenmaskin med fettflekker og riper. En kabel som manglet en meter. En iPad låst med en ukjent kode, og en høyttaler med merker. Alt solgt som nye varer til full pris.

– Jeg fikk et godt brukt produkt. Høyttaleren bar tydelig preg av å ha hengt på veggen hjemme hos noen. Det var rett og slett ekkelt, sier Espen Halvorsen.

Han er en av fem personer TV 2 hjelper har snakket med som ikke fikk opplyst at de kjøpte brukte varer.

Ikke første gang

I fjor avslørte TV 2 hjelper deg at elektronikk-kjeden solgte en brukt blender som ny.

TV 2 hjelper deg handlet inn blendere, brukte dem godt, og leverte dem tilbake. Til tross for at det ble presisert at varen var brukt da den ble returnert, havnet den samme blenderen tilbake i butikken til full pris. Expert svarte da at det var snakk om en glipp.

– Det synes jeg ikke er greit i det hele tatt. Det synes jeg er flaut, sa driftssjef i Expert Jon Lyngra.

Reagerer på at det gjentar seg

Under ett år etter avsløringen kjøpte familien Aalen en iPad til full pris hos Expert. Da de kom hjem oppdaget de at originalemballasjen manglet, og at nettbrettet var låst med en PIN-kode.

– Da jeg koblet den til PC-en, stod det at det var en navngitt person «sin ipad». Den hadde allerede fått en identitet, forteller Aud Marit Breingsnes Aalen.
De reagerer på at den samme feilen gjentar seg.

– Det er noe med å ta lærdom. Dette er en såpass stor kjede at de bør ha veldig gode rutiner på det de driver med. Dette endte for vår del med at vi hevet kjøpet hos Expert, kjørte til nabobygda og kjøpte en ny ipad. En NY ipad, sier hun.

HEVET KJØPET: Aud Marit Breingsnes Aalen og Magne Arild Aalen kjøpte en iPad til full pris som viste seg å være brukt.  FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2
HEVET KJØPET: Aud Marit Breingsnes Aalen og Magne Arild Aalen kjøpte en iPad til full pris som viste seg å være brukt. FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2

Lignende historier

På Facebook-sidene til Expert skriver flere kunder om lignende tilfeller. En av dem er Aleksander Scosa, som oppdaget at kjøkkenmaskinen moren hadde kjøpt samme dag ikke var som den skulle.

– Bruksanvisningen manglet, det var fettflekker i bunnen av esken og når vi tar den ut er det tydelige riper og noen små bulker. Jeg var veldig oppgitt der og da, og skrev et raskt Facebookinnlegg til Expert. Men jeg fikk aldri noe svar.

Han leverte kjøkkenmaskinen tilbake til butikken, og fikk pengene igjen.

– Jeg reagerer på at du går i god tro for å kjøpe nye varer, og så ender du opp med varer som andre har levert, sier Scosa.

Beklager hendelsene

Driftssjef hos Expert, Jon Lyngra, beklager at kunder har betalt full pris for brukte varer. Han forklarer at Expert har klare rutiner når de selger varer som er returnert.

– Kassamedarbeiderne merker varen med en B-varelapp, og krysser ofte av hva som er årsaken er til returen. Om det for eksempel er en retur på åpent kjøpt på 30 dager, eller om det er noe feil på varen.

Deretter skal den returnerte varen kontrolleres av en ansatt før den får et avslag i pris.

– Det vi har gjort er å intensivere den opplæringen, sier Lyngra.

Hvordan kan det skje at Expert selger en iPad til full pris uten å gi beskjed om at den har vært brukt før?

– Det kan vi ikke, og det skal vi heller ikke. Det ønsker vi ikke å gjøre. Dersom det skjer, så må vi bare rette opp de feilene. For sånt skal ikke skje hos oss, sier han.

– Når det skjer igjen og igjen – er det da en glipp?

– Ja, vi har millioner av transaksjoner, og det er mennesker vi har med å gjøre. Vi har nye ansatte til enhver tid, så vi har et evig opplæringsbehov rundt rutinene våre. Så dette er ting vi må jobbe hardt for å få til.

– Kan kundene være trygge på at de faktisk får nye varer, hvis det er det de ønsker, når de handler hos Expert?

– Ja, de kan være veldig trygge på at de får en ny vare dersom de handler hos Expert. Dersom vi gjør en feil, så lover vi og garanterer at vi kommer til å rydde opp etter oss, sier Jon Lyngra.

TV 2 Hjelper deg på TV 2 torsdager klokka 20:30