Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da 1960-tallet gikk mot slutten, var VW Boble tidenes salgssuksess. Dune Buggy-feberen viste også at man kunne lage morsomme biler på Boble-chassiset. Men kunne man også lage en stilig og moderne sportsbil?

Ja,  mente ledelsen hos tyske Karmann, som var spesialister på å lage biler i begrenset opplag. Firmaet lagat cabriolet-versjoner av Bobla og den berømte Karmann Ghia bygget på Boble-chassis. De monterte til og med den amerikanske muskelbilen AMC Javelin for det europeiske markedet i 1968.

Telefon til Italdesign

På slutten av 60-tallet tok som nevnt Dune Buggy-feberen fullstendig av, som oftest på et avkortet Boble-chassis. Men Karmann visste at det var mulig å lage andre karosserityper på et kortet Boble-chassis, og tok derfor en telefon til Italdesign. Kunne italienerne lage et moderne og tidsriktig sportsbildesign på en slik plattform?

Her skal det presses inn flest mulig folk, ser ut til å være tanken bak dette PR-fotoet.
Her skal det presses inn flest mulig folk, ser ut til å være tanken bak dette PR-fotoet.
Italdesign var fornøyde med designet, ingen lett jobb når man snakker om et kortet Boble-chassis.
Italdesign var fornøyde med designet, ingen lett jobb når man snakker om et kortet Boble-chassis.

Lekker bilnyhet fra uventet hold

Det kunne det italienske designselskapet ledet av Giorgetto Giugiaro, og resultatet sto klart på Geneve-utstillingen i 1971: Cheetah. En hypermoderne bil med kileform (sterkt inspirert av Tapiro som Giugiaro hadde tegnet året før på et Porsche 914-chassis), og som vakte stor oppmerksomhet.

Den var bygget på et kortet VW 1302-chassis, og ble offisielt kalt VW-Karmann Cheetah. Karmann hadde ingenting med designet i seg selv å gjøre, men sto bak takpanelet som ble skjøvet i spor på rammene til sidevinduene. Bilen var en ren toseter (selv om et PR-foto viser flere personer oppå bilen), og hadde rikelig med bagasjeplass.

Alt med puls snur seg etter denne

Inspirert av verdens raskeste pattedyr

Cheetah betyr gepard, mest kjent som det raskeste kattedyret på denne planeten. Geparden er også svært tynn og skulpturert, kun laget for maksimum toppfart. Det er trekk som Giugiaro liker, og som ga navnet til bilen. Da han i et intervju med Steve Garbarino, ble spurt om hvilket dyr han beundret mest svarte han:

– Hesten. Det er det mest perfekt designete dyret hva gjelder form, bevegelse og funksjon. Men jeg beundrer også designet til haien og geparden. De transformerer konseptet med aggressivitet til harmoni og fart.

Fiat tok sjansen

Men det viste seg raskt at VW ikke hadde noen planer om å gi grønt lys til prosjektet. Det kunne blitt gjort relativt billig, med tanke på hva slags bil som var donorbil. I stedet ble Cheetah som så mange andre konsepter raskt glemt. Kanskje mest fordi ytelsene ville blitt svært dårlige til sportsbil å være.

Men året etter gikk Fiat X1/9 i salg, med mange likheter til Cheetah. Fiaten hadde et dramatisk kiledesign, hvor karosseriet ble laget av Bertone, før det ble sendt til Fiat-fabrikken. Mekanikken var hovedsakelig hentet fra den enkle Fiat 128, og med 75 hester var heller ikke Fiaten noen racer. Forskjellen lå først og fremst i at X1/9 gikk i produksjon, mens Cheetah ble forvist til glemselen. Sånn kan det gå.

PR-bilde fra da bilen var ny. Prøver damen å stikke av, siden hun er iført fangedrakt?
PR-bilde fra da bilen var ny. Prøver damen å stikke av, siden hun er iført fangedrakt?

Her er et nytt luksusmerke på plass i Norge