Volvo har fått skikkelig sving på sakene – og selger mye mer biler enn de gjorde i fjor. Det gir skyhøyt arbeidspress på fabrikken i Torslanda. Illustrasjonsfoto.
Volvo har fått skikkelig sving på sakene – og selger mye mer biler enn de gjorde i fjor. Det gir skyhøyt arbeidspress på fabrikken i Torslanda. Illustrasjonsfoto.

Volvos salgssuksess er beintøff for de som bygger bilene

Selger som aldri før – men ikke alle jubler like mye.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er inne i en medgangsbølge av dimensjoner. Mye er takket være lanseringen av andre generasjon av SUVen XC90. Den har blitt en braksuksess! I Norge er det solgt langt bedre enn noen våget å håpe på – og det samme gjelder på verdensmarkedet. Det var beregnet at rundt 50.000 XC90 skulle selges i 2015, og allerede er tallet oppe i 57.000!

Men det er ikke bare dette som er årsaken til medgangen. Lillebror, XC60, er også særdeles populær. Den har økt salget med 20 prosent første halvår. 

Medgangstidene får sjefer og aksjonærer til å gni seg i hendene, for konsekvensen av det gode salget er særdeles sterke tall i regnskapene. Faktisk var første halvår hele 70 prosent bedre enn samme periode i 2014.

Men blant fotfolket er det ikke like høy stemning. For selv om det ansettes folk i høyt tempo, gir produksjonskravene beintøffe arbeidsdager i Volvo-fabrikken på Torslanda, utenfor Gøteborg.

Se video: Svensken ligger i 260 km/t – så gir han full gass

50 biler i timen

Fabrikken i Sverige er en av fire som står for produksjonen av Volvo, rundt om i verden. Her produseres blant annet  

For å gi et lite bilde av hvordan saken står. Torslanda-fabrikken har allerede 1.500 nye ansatte, som er 200 mer enn de hadde trodd var nødvendig. Dessuten har en gått over fra to- til treskiftsproduksjon. Nå produseres det 50 biler i timen, to mer enn tidligere.

I følge Göteborgs-Posten, som har snakket med flere ansatte, meldes det om presset arbeidssituasjon, med få og korte anledninger til å ta en pause. Det blir også dårlig med fri. Det kreves nemlig obligatorisk overtid på hverdagene, og i tillegg må mange arbeide stort sett hver lørdag.

Volvo XC90 har vært den største katalysatoren til salgsøkningen i 2015.
Volvo XC90 har vært den største katalysatoren til salgsøkningen i 2015.

Les også: Luksus-SUVen blir 150.000 kroner billigere

Lang erfaring

De som jobber med produksjonen av XC90, sies å være slitne og oppgitt, på grunn av bare én dag fri i uken, og vanskeligheter med å planlege livet utenfor jobben.

En montør som intervjues av avisen har jobbet på fabrikken i 20 år. Han har stor lojalitet til Volvo, men sier at det nå må gjøres noe. Tidligere har han alltid anbefalt Volvo som arbeidsgiver. Det er det imidlertid slutt på, så lenge situasjonen er slik den er nå.

Den massive etterspørselen gir også andre utslag. Blant annet lang leveringstid. I verste fall kan kunden måtte vente i 9-10 måneder fra bestilling til bilen leveres.

Les også: Her er framtidens Volvo

Blir ikke mindre å gjøre

Skyhøyt produksjonspress til tross, Volvo har ingen planer om å roe ned på tempoet i tiden framover. Snarere tvert imot. De planlegger en massiv modellutvikling de kommende årene. Når vi skriver 2019, vil XC90 være den eldste av Volvo-modellene.

De neste modellene ut vil være S90 (sedan) og V90 (stasjonsvogn).

En ny generasjon av XC60 er heller ikke så langt unna. Her ventes det et design som henter mye fra XC90. Innvendig vil det også bli store endringer.

Det er med andre ord mye som tyder på at det kan bli mange hektiske dager på jobben på fabrikken i Torslanda framover...

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget