Enorm etterspørsel etter glutenfritt: – Vi klarer ikke lage nok

Dagligvarebutikkene opplever eksplosiv vekst i salg av glutenfri mat, og bakerne har problemer med å levere nok.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det begynte for tolv år siden. Da forsøkte baker Ivar Græsmann seg fram med å lage glutenfri produkter. 

– Det som fantes da, smakte som sagflis. Jeg tenkte at hvis folk skal spise dette hver dag, så har de ikke noe liv, forteller Græsmann til TV 2. 

Satset glutenfritt

Etterhvert har Græsmann og resten av de ansatte på Mikalsen bakeri i Trondheim klart å finne ut av hvordan glutenfri mat skal lages slik at den smaker godt.

– Du må glemme alt du har lært om vanlig baking. Deigen skal være seigere enn vanlig, og mye av produksjonen må tas for hånd, forteller han. 

Satsingen på glutenfritt ble etterhvert så vellykket at Græsmann åpnet et eget, lite bakeri som kun solgte glutenfrie produkter. 

Klarer ikke lage nok

Men etter nesten fem år var det bare å konstatere at etterspørselen var så stor at baker Græsmann måtte tenke nytt. Den lille glutenfrie bakeriet ble lagt ned, til fordel for et nytt og større.

– Etterspørselen etter glutenfritt er økende. Det virker som om flere har fått glutenintoleranse, eller som bare har oppdaget at de får det bedre med å spise glutenfritt, sier Græsman. 

– Hvor stor er egentlig etterspørselen? 

– Vi har til tider problemer med å lage nok, svarer han.

– Veksten er eksplosiv

Søren Laursen, driftsleder ved Jærbakeren i Rogaland, bekrefter den store etterspørselen etter glutenfritt.

– Veksten er eksplosiv. Det er helt vannvittig, sier Laursen til TV 2.

For tre år siden anslår han at den glutenfrie delen av produksjonen utgjorde 3-5 prosent. Nå er anslaget 15-20 prosent. 

– Vi er på jakt etter større og bedre lokaler. Etterspørselen er så stor, vi er nødt til å ta tak i det, sier Laursen.

28 prosent økning

Norgesgruppen, hvor blant andre Kiwi, Meny, Spar og Ultra er tilknyttet, opplyser at salget av gluten-, laktose- og melkefrie produkter har vokst med 28 prosent i løpet av ett år. 

– Utviklingen har vært spesielt sterk de siste to-tre årene, sier Ingrid Solberg Gundersen, kommunikasjonsrådgiver i Norgesgruppen. 

Trenden har vært den samme hos Coop. 

– For et par år siden hadde vi 60 produkter i sortimentet, i dag har vi over 300, har kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop tidligere sagt til Aftenposten.

Solberg Gundersen i Norgesgruppen tror det er flere årsaker til at veksten er så stor: 

– Noe av årsaken kan være at glutenfrie varianter er bedre på smak nå enn før, samt at det har blitt trendy å velge glutenfritt.