En ting har forandret jobben til Per fullstendig

Men noe er fortsatt som før ...

Per
Grensbråthen hos Toyota i Drammen har solgt mer enn 5000 biler og her opplevd en revolusjon i måten vi kjøper bil på.
Per Grensbråthen hos Toyota i Drammen har solgt mer enn 5000 biler og her opplevd en revolusjon i måten vi kjøper bil på.

Selv om noen tvilte til å begynne med og trodde det bare var et blaff, så er det vel nå liten tvil om at internett har kommet for å bli.

Det har påvirket hverdagen vår både mye, og fort. Kanskje mer enn hva vi egentlig liker, både privat og i jobbsammenheng.

Et av områdene nettet har revolusjonert er kjøp og salg av bil.

– Å ja, det skal jeg si deg gitt!

– Før kom gjerne hele familien inn i butikken for å orientere seg om hva som fantes av forskjellige modeller, farger og utstyr. De fikk gjerne med seg en papirbrosjyre å titte i mens beslutningen om ny bil ble grundig bearbeidet. Når det gjaldt bruktbil, var det korte annonser enten i lokalavisa eller Aftenposten som gjaldt. Uten bilde, med kun noen få stikkord som tekst.

Har solgt over 5000 biler

Det forteller Per Grensbråthen hos Toyota Drammen. Det er kar som vet hva han snakker om. Han har nemlig lang fartstid i som bilselger og ikke ubetydelig antall drammensere har kjøpt bil av Per i de 30 årene han har holdt på.

Men på vårt spørsmål om hvor mange biler han har solgt, blir han svar skyldig og tenker mens han klør seg på haka.

– Jeg tror jammen det må være over 5000 jeg, altså, kommer det stillferdig etter en liten stund.

– Jeg husker godt den første bilen jeg solgte. Det var en grønn VW Golf, jeg jobbet hos Albjerk rett opp i gata her den gangen...

Bilsalget satte rekord –her er vinnere og tapere

Det viktigste salget

– Men vel så stort inntykk på meg gjorde det at jeg klarte å selge en lyseblå Toyota Corolla den aller første dagen etter at jeg fikk jobb her på Toyota. Det ga meg selvtillit og en litt flying start, og er kanskje det viktigste bilsalget i livet mitt, mimrer den erfarende selgeren.

– Du vet at nå med internett er det mye lettere å orientere seg i markedet, ha kontroll, på utvalget og prisene. Men kan jo også konfigurere sin egen bil på nettet, med farger, felger og utstyr, og dessuten få opp prisen.

Mange kjøper usett

– Utviklingen har vært enorm. Nå kommer ofte kundene innom nærmest bare for å bekrefte valget sitt, ta en siste titt og for å signere kontakten.

– Mange kjøper også usett. Bare i dag har jeg solgt den svarte Aurisen der til Bergen og den brune RAV4-en der borte går nok til Molde i morgen. Alt går fortere nå, forteller Per.

– Verden har blitt mindre med internett. I "gamle dager" dager hente det at vi rykket inn annonser i lokalavisene nordpå. Vi visste jo at mange kom sørover på ferie og gjerne kjøpe med seg en bil hjem.

Bedre utvalg og lavere priser sørpå var nok grunnen, tror Per.

Unik bil gjenfunnet etter 30 års lagring

Men noe er som før

Men noe er som tidligere også, om vi skal tro bilselgeren.

– Ja, bilsalg handler fortsatt om tillitt. Det er kanskje enda viktigere, enn tidligere nå som verden går så fort og beslutninger må tas kjapt om man kjøper bil uten å se eller prøve den først. Det er det ene.

– Det andre er at "mor-i huset" gjerne har det avgjørende ordet om bilens farge, avslutter den hyggelige bilselgeren før han må kaste seg over telefonen. Det er noen som har sett en hvit Toyota Land Cruiser på internett ...

Hva skal til for å bli en god bilselger?