Denne bilen har blitt en kjempesuksess

Nye XC90 selger mye mer enn Volvo hadde trodd.

Nye XC90 er en uhyre viktig bil for Volvo, så langt tyder mye på at de har truffet blink.
Nye XC90 er en uhyre viktig bil for Volvo, så langt tyder mye på at de har truffet blink.

Da Volvo lanserte sin nye XC90 i år, var det ikke bare snakk om en av mange bilmodeller. Nei, dette er kanskje Volvos viktigste bil noensinne. 

XC90 er første helt nye bil ut etter at Volvo ble kjøpt av kinesiske Geely og nå skal stå på egne bein. Det er også den første bilen på lenge som Volvo har utviklet helt på egenhånd. Den bygges på en helt ny plattform som heter SPA. Bak den ligger enorme investeringer, for Volvo er det helt avgjørende å lykkes med XC90.

Solgt mye mer 

Det er nok derfor grunn til å tro at det var mange som var spente i Volvo-hovedkvarteret i Göteborg. Så langt har de hatt all grunn til å puste ut og slippe jubelen løs. Nye XC90 har nemlig fått en utrolig god mottagelse i markedet, det gjenspeiler seg også i salgstallene.

Ved lanseringen gikk Volvo ut med en målsetning om å selge 50.000 eksemplarer på verdensbasis i løpet av 2015.

Midt i august i år, altså med over fire måneder igjen av året, er det klart at det var et altfor forsiktig anslag.

Her kan du lese testen av XC90: Rett og slett terningkast 6!

Kjøper dyre utgaver 

Så langt har nemlig Volvo solgt nesten 57.000 eksemplarer! Det skjer før modellutvalget er komplett, og mange forhandlere har heller ikke hatt biler inne veldig lenge.

Volvo har tilpasset produksjonen etter dette, og innført tre skift på fabrikken i Torslanda, for å klare å levere nok biler.

Drøyt tre fjerdedeler av kundene så langt har valgt den påkostede Inscription-utgaven. For Volvo er det spesielt gledelig, i og med at de håper XC90 skal gi dem et solid puff i premium-retning. Målsetningen er at dette skal smitte over på kommende S90 og V90, som er de neste to helt nye modellene ut fra Volvo.

Les mer: Volvo kommer med 14 (!) nye modeller på fire år

Stor interesse i Norge

Hvordan har det så gått på det norske markedet de første månedene?

Allerede før introduksjonen av bilen i Norge, hadde Volvo solgt nesten 1.000 biler her hjemme, det er et oppsiktsvekkende høyt tall for en så kostbar bil.

På forsommeren startet utleveringen av de første kundebilene og forhandlerne fikk endelig også sine demobiler. Det har ryktes om stor interesse ute hos dem:

Eldst om fire år

– Vi har til nå solgt rett i underkant av 1.500 helt nye Volvo XC90 etter lanseringen i mai. Som kjent hadde vi en formidabel forhåndsbestilling av bilen, sier Rune Gutteberg Hansen, som er norsk PR- og informasjonsdirektør i Volvo.

– Introduksjonen av XC90 er både en billansering og en relansering av Volvo Cars som merkevare. Vi kaller det en ny begynnelse for Volvo, sier Gutteberg Hansen.

Han legger til:

– Innen fire år skal den nå helt nye XC90 være den eldste modellen Volvo har i sitt utvalg. Den fantastiske mottakelsen de norske kundene har gitt er en kjempeinspirasjon for forhandlerne våre, som representerer de viktigste av de viktige i norsk Volvo-handel.

XC90 gikk ned 150.000 kroner i pris

Rimeligere modell kommer

Så langt har D5-utgaven av XC90, med 225 hestekrefter, vært svært populær i det norske markedet. Men også Volvo merker etterspørselen etter det som er en av de viktigste trendene innenfor bilmarkedet akkurat nå: Nemlig ladbar hybrid. 

– Ja, T8-varianten, som er vår ladbare hybrid, har også fått en svært god mottakelse. Nesten 30 prosent av alle XC90 vi har solgt så langt har denne drivlinjen, med 400 hk og et utslipp på lave 48 gram CO2.

– Hva med innstegsmodellen D4 med 190 hestekrefter, når kommer den?

– D4 har produksjonsstart i uke 46, med forventet levering før jul. Den har en startpris på 742.900 kroner, i Kinetic-utgave. Vi er naturligvis også spente på hvordan etterspørselen på denne blir, avslutter Gutteberg Hansen.

Les mer om XC90: Den beste svenske-handelen du kan gjøre

Klar for en bilquiz? Da skal du klikke her!