Nye Nissan X-Trail er en populær familiebil i Norge. Nå får den mer krefter, den nye turbomotoren byr på 163 hk.
Nye Nissan X-Trail er en populær familiebil i Norge. Nå får den mer krefter, den nye turbomotoren byr på 163 hk.

Nå blir den aktuell for mange flere

Men det er litt malurt i begeret ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan lanserte den helt nye generasjonen av SUVen X-Trail tidligere i år. 

Så langt har motorutvalget vært ganske begrenset. Men nå kommer det en ny og sterkere bensinmotor og gir et sprekere alternativ, for de som ønsker det. 1,6-literen byr nemlig på 163 hk, med et dreiemoment på 240 nm.

Den motoren har allerede vist seg populær i lillebror Qashqai, og nå er det altså X-Trail sin tur.

Test av nye Nissan X-Trail: Romslig, praktisk og gunstig priset

Raskere

Salget av den nye SUV til Nissan har vært bra, også før det nye motoralternativet. 744 eksemplarer er solgt i løpet av årets syv første måneder, mot 90 på samme tid i fjor. Det er en økning på hyggelige 727 prosent ... 

Med den nye bensinmotoren gjør X-Trail 0-100 km/t på 9,7 sekunder, mens forbruket er på hyggelige 0,62 l/mil. Ikke ille på en såpass stor bil med en sterk bensinmotor. Det er også innenfor kravene til Euro 6-standarden.

Les også: Her er bilen som knuser aller konkurrentene

Sprekere design og mer plass er noen av de viktige endringene på nye X-Trail. Nå får den også en ny og sterkere bensinmotor.
Sprekere design og mer plass er noen av de viktige endringene på nye X-Trail. Nå får den også en ny og sterkere bensinmotor.

Billigere

Den nye motoren er klar for bestilling, med levering i september. Du får den i alle utstyrsvarianter, men kun i kombinasjon med forhjulstrekk, ikke firehjulsdrift. Det siste er litt malurt i begeret for mange, da flertallet av X-Trail-kundene gjerne vil ha 4x4.

Prisen starter på 303.000 kroner – og det er faktisk 11.000 kroner billigere enn tilsvarende modell med 130 hesters dieselmotor. Men det er de bedre utstyrte modellene en forventer å selge mest av, Acenta (fra 318.000 kroner) og Tekna (fra 364.000 kroner).

Om du vil ha en tredje seterad, og dermed plass til sju personer, koster det ytterligere 17.000 kroner.

Les også: Dette kan være et SUV-kupp

Tøffere konkurranse

Vi har naturligvis testet X-Trail, og dette er noe av det vi konkluderte med: X-Trail har tatt et kvantesprang videre fra forgjengeren - og blitt en moderne og praktisk bil. Det måtte den også gjøre - for siden den ble lansert første gang har konkurransen blitt vesentlig tøffere.

Viktige pluss for X-Trail er et svært anvendelig og praktisk bagasjerom, muligheten for sju seter, gode offroad-egenskaper og en hyggelig pris.

Les om Nissan X-Trail i Brooms bruktbilguide her