Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Været påvirker faktisk bilprisene. Ja, mer enn det. Prisene på både båter og motorsykler påvirkes også av været.

For de av oss som ikke hadde vett nok til å komme oss til sydligere strøk i løpet av ferien, har ikke den norske sommeren vært all verden – om man uttrykker seg forsiktig.

Selv om vi selvfølgelig kan håpe på en lang og fin høst, går det også nådeløst fort mot mørkere og kaldere tider.

Og dette gjør altså noe med prisene på de typiske sommerbilene. Cabrioletene. For øyeblikket ligger det nesten 1.300 av dem til salgs på nettstedet finn.no, og kjøperne står ikke akkurat i kø.

Vi tok et dypdykk i materien for å se litt hva som finnes om du har 50.000 kroner å avse til en slik bil.

Sjarmerende familie-cabriolet til 30 000 kroner

Du får mye cabriolet for 50.000,-

For selv om vær og temperaturer kan være lunefulle i vårt langstrakte land, skal man jammen også lete lenge etter et vakrere land å kjøre åpen bil i, når værgudene viser seg fra sin beste side.

Her er et lite, og ikke minst et ganske mangfoldig utvalg av hva du får for 50.000 kroner akkurat nå. Før du pruter. Vi tipper nemlig at mange er villige til å forhandle prisene nå på tampen av sommeren. Du kan rett og slett gjøre et skikkelig kupp!

Da kan du nyte fine høstdager med frisk, klar luft og vind i håret – og neste sommer må jo bare bli fin?

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet

1985, VW Golf cabriolet: 49.000 kroner 

VW Golf cabriolet. Faksimile fra finn.no
VW Golf cabriolet. Faksimile fra finn.no

VW Golf cabriolet var en naturlig oppfølger etter suksessen VW hadde med VW Boble som cabriolet.

Utvalget er også ganske stort, selv her på berget. Dette var jo noe av det "hotteste" man kunne ha på 80-tallet. Dessuten er bilen relativt kurant i forhold til deler, og har blitt en klassiker. Prisene på disse vil trolig stige framover. 

Men svært mange har blitt modifisert underveis, med både senkesett, styling, andre hjul, andre lykter og mange andre mer eller mindre gode påfunn. Denne bilen er heller ikke noe unntak i så måte. Vi vil likevel si at den er akkurat "innanfor", og den ser i alle fall noenlunde original ut.

Rust er det aller skumleste på disse bilene og de kan være ganske hardt angrepet, uten at det ser ille ut. En VELDIG nøye sjekk av kanaler / forsterkninger og gulv er derfor påkrevet før kjøp.

Se hele annonsen og bildene her

1998, Saab 9-3 Turbo: 43.300 kroner 

Saab 9-3 cvabriolet, Faksimile fra finn.no
Saab 9-3 cvabriolet, Faksimile fra finn.no

Saab er dessverre ikke lenger blant oss, på nybillistene i alle fall. Men heldigvis finnes det brukte godbiter som gjør at vi kan hedre minnet om det svenske, litt sære, bilmerket.

Denne 9-3 cabrioleten, med sprek 185 hk turbomotor, er et godt eksempel på nettopp det. Mørk grønn lakk i kombinasjon med beige skinninteriør gjør ikke saken dårligere. Det er både en pen og klassisk fargekombinasjon.

Dessuten byr 9-3-en på i det minste grei plass til familien. Bagasjerommet er heller ikke så verst, med tanke på biltypen.

Interiøret ser fint ut på denne bilen, men mange har etter mange års bruk fått slitt og ødelagte seter og trekk. Sjekk også at takmekanismen fungerer som den skal.

En sjekk av at det eklektiske hører med, særlig ruteheverne er en svakhet på eldre biler. Oljelekkasje fra topplokk og turbohavari forekommer også.

Men en fin og velholdt bil gir fortsatt mye sommerglede for hele familien!

Se hele annonsen og bildene her: 

1998, Chrysler Stratus 2,5: 46.000 kroner

Chrysler Stratus JX. Faksimile fra finn.no
Chrysler Stratus JX. Faksimile fra finn.no

Mange mener at en cabriolet bør være amerikansk. Da kan kanskje denne Chrysler Stratusen være noe.

2,5-liter V6-er som byr 163 hk sørger for framdriften her. Også denne byr på greit med plass til hele familien. Men sin relativt rause størrelse til tross, den er kun registrert for fire personer.

Disse kan til gjengjeld nyte en komfortabel ferd om bord. Tykke skinnseter, automatgir, seig V6-motor og lang akselavstand bidrar til det.

De første stratusene (1995 - 97) med 2-liters motor var ikke spesielt driftsikre. Denne er nyere og har en annen 2,5-liters motor og er i en annen liga. Heldigvis.

Men god servicehistorikk og en nøye generell sjekk er likevel på sin plass. Vi snakker tross alt om en 17 år gammel bil ...

 Se hele annonsen og bildene her:

1965, MG Midget: 49.900 kroner

MG Midget. Faksimile fra finn.no
MG Midget. Faksimile fra finn.no

Om du synes motorveier er stressende og foretrekker svingete landeveier i 60 - 70 km/t, mens du nyter fuglekvitter, markblomster og den hyggelige putringa fra en engelsk bilmotor, kan dette definitivt være bilen for deg.

Men MG Midget er en liten bil. Veldig liten. Er du noe særlig over 180 cm høy – så glem denne ... Du får nemlig ikke plass. Da bør du heller se på en MGB. Den er i alle fall litt større. Og en del dyrere.

Men så mye hyggeligere og mer nostalgisk kan det vel knapt bli til under 50.000 kroner?
Denne har heller ikke gått mer enn ca 80.000 kilometer siden den var ny for 50 år siden og ser veldig hel og fin ut.

Det mekaniske her er veldig enkelt. Det meste av deler skaffes enkelt fra England.
Slitte interiør og ikke minst rust (eller dårlige tidligere reparasjoner) er den største "fellen" på disse.

Se hele annonsen og bildene her: 

Les også: Det smarteste sommerbil-kjøpet