Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Så langt har 65.000 nordmenn kjøpt Toyota Avensis. Det kommer nok flere til å gjøre nå.
Så langt har 65.000 nordmenn kjøpt Toyota Avensis. Det kommer nok flere til å gjøre nå.

Denne har 65.000 nordmenn kjøpt

Nå har familiefavoritten blitt ny. Les testen: 

Toyota Avensis er en familieklassiker her i Norge. 65.000 eksemplarer er solgt. Da særlig i stasjonsvognutgaven som står for rundt 85 prosent av salget. Driftssikker, romslig, ujålete og fornuftig som den er, passer bilen den norske folkesjela godt.

Ikke bare har konkurransen i segmentet hardnet til betydelig med biler som ny Mazda 6, ny VW Passat og ny Ford Mondeo. Samtidig vet vi at det tradisjonelle familiestasjonsvogn segmentet taper markedsandeler i forhold til kompakt SUV-ene.

Forutsetningene for å lykkes har med andre ord blitt betraktelig tøffere for Toyota Avensis, som nå har kommet i ny utgave. 

Eller ny og ny... Dette er ikke en helt ny bil, men det er også mer enn en facelift. 

Vi er utstyrt med ett dieseldrevet eksemplar av arten med manuelt gir. Prisen lyder på 416.700 kroner, for en Avenis Touring Sports i velutstyrt Premium-utgave.

Du får Toyota Avensis sedan  fra 299.000 kroner, også i grunnutgave.

Bilen er ikke helt ny, men endringene er mange.
Bilen er ikke helt ny, men endringene er mange.

Kjøreglede: 4/6

Det første jeg legger merke til ombord er bedret støyisolering, det andre en bedre avstemt fjæring og mer presis styring.

Nytt bakhjulsoppheng, andre stabilisatorstag, annen innfesting av støtdempere og stivere karosseri er blant endringene som i sum løfter nye Avensis et god steg opp. 

Dieselmotoren (som nå kommer fra BMW) er på 2 liter og yter 143 hk. Den leveres kun med manuelt gir. Den er både sterk nok og går både lydløst og vibrasjonsfritt, men kunne vært noe smidigere på lave turtall. 

Avensis oppleves som både trygg og komfortabel på veien, samtidig som den godt utstyrte Premium-utgaven gir et lite hint av premium-følelse. Det har vi ikke hatt i Avensis tidligere. 

85 prosent velger Avensis som stasjonsvogn, eller Sports Tourer som den nå heter.
85 prosent velger Avensis som stasjonsvogn, eller Sports Tourer som den nå heter.

Denne Toyotaen er legendarisk

Interiør / plass: 4/6

Interiøret byr nærmest på en liten åpenbaring om det er lenge siden du har sittet i en Toyota. De skinntrukne setene er overraskende gode og komfortable.

Dashbord og midtkonsoll er også re-designet og framstår som pent, ergonomisk, intuitivt og moderne på alle måter. Vi finner bedre materialer og mindre hard plast, samt høyere finish og ikke minst mer utstyr. 

Plassen er som man forventer i en stor stasjonsvogn. God, både i for- og bakseter. Bagasjerommet rommer 509 liter og er med det ganske likt de øvrige konkurrentene i segmentet. 

Allerede i grunnversjon er Avensis godt utstyrt med blant annet.  DAB + og Safety Sense sikkerhetspakke, 16-toms hjul, forbedret 8-tommers Toyota Touch 2 multimediaskjerm  og ryggekamera. Vår testbil har også  LED-hovedlys, 17-toms hjul og navigasjon på plass.

Interiøret er en av tingene vi er mest fornøyde med i nye Avensis.
Interiøret er en av tingene vi er mest fornøyde med i nye Avensis.

Motor: 3/6

Motoren er som nevnt en 2-liters diesel som kommer fra BMW. Ytelsen er 143 hk / 320 Nm. En kraftpakke som passer bilen fint, men litt mer moment på lavere turtall hadde ikke vært feil. 

Dessuten leveres dieselen kun med sekstrinns manuell girkasse. Synd - vi vet at mange hadde ønsket seg denne i kombinasjon med automatgir. 

Om du ikke vil gire selv, så er bensinmotorene tilgjengelig med CVT, trinnløs girkasse. 

På plusssiden kan vi notere oss for et dieselforbruk på bare 0,45 l/mil ved blandet kjøring. Det er bra. 

Den gjør også 0-100 km/t unna på bare 9,5 sekunder. Også det helt klart godkjent, mens toppfarten er 200 km/t blank. 

 - Noen finner drømmedama - andre finner drømmebilen

Baklamper litt a la Lexus ...
Baklamper litt a la Lexus ...

Design: 4/6

Ved første øyekast ser kanskje ikke bilen voldsom redesignet ut, men parker den ved siden av forrige modell så vil du trolig få deg en liten overraskelse!

Den forrige ser rett og slett litt gammeldags ut ved siden av.

Formspråket med de mange linjene i fronten kjennes igjen fra andre Toyota-modeller. Shiluetten fra siden er for så vidt velkjent - det er ikke her endringene er. Bakparten og da særlig baklyktene hinter forsiktig mot Lexus.

Alt i alt en vellykket oppgradering her også. Bilen framstår som langt mer moderne enn forgjengeren.

Setene overrasker,  både svært gode og komfortable.
Setene overrasker,  både svært gode og komfortable.

Miljø / økonomi: 5/6

Toyota både har vært, og er, noe av det tryggeste og mest forutsigbare du kan kjøpe. Denne er neppe noe unntak i så måte. Driftsikkerheten er bortimot legendarisk. Så med en ny slik i garasjen,  er det all grunn til å tro at bilholdet de neste årene blir problemfritt.

Service og deler ligger på det jevne i dette segmentet. Når det gjelder annenhåndsverdi er Toyota blant de beste. Selv om biler med bensinmotor og automatgir er de mest lettsolgte på bruktmarkedet.

Vår testbil har ett oppgitt forbruk på 0,45 l/mil på blandet kjøring og et CO2-utslipp på bare 119 g/km. Det er også veldig bra.

Les om brukt Avensis i vår bruktbilguide her: 

Bagasjerommet er på 509 liter.
Bagasjerommet er på 509 liter.

Konklusjon: 5/6

Toyota er kanskje ikke det aller mest spennende bilvalget man kan gjøre. Men vil du ha trygghet og forutsigbarhet, kombinert med fornuft, plass og komfort, er det vanskelig å komme utenom denne.

Toyota Avensis 2,0 D.

  • Effekt: 143 hk / 320 Nm.
  • 0-100 km/t: 9,5 sekumder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Blandet forbruk: 0,45 l/mil.
  • Mål, L/B/H: 475, 181, 148 cm.
  • Bagasjerom: 509 liter
  • Egenvekt: 1470 kg.
  • Tilhengervekt: 1800 kg.
  • Pris fra: 299.000,-
  • Pris testbil: 416.700,-

Vi kan oppsummere kort med at Avensis aldri har vært en bedre bil enn akkurat nå. Mer velkjørende, design med mer karakter, godt utstyrt, mer sikkerhetsutstyr og vesentlig høyere opplevd kvalitet i interiøret. Dette til tross - den koster ikke mer enn tidligere. 

På minussiden noterer vi at den ikke er klasseledende på plass. Ei heller på ren kjøregelde. At den ikke leveres med automatgir i kombinasjon med diesel trekker også ned.

Litt synd er det også at den ikke leveres med hybrid-drivlinje. Særlig når vi ser hvilken interesse det er for konkurrent VW Passat som ladbar hybrid.

Vi noterer oss også at en annen av konkurrentene, nemlig Ford Mondeo, kommer med firehjulsdrift. Det samme gjør jo både VW Passat og Mazda 6. Disse vil nok Toyota tape noen potensielle Avensis-kunder til. 

Toyota Mirai - smartere enn elbil?

Pluss: 

  • Komfort og støynivå
  • Driftsikkerhet
  • Trygghet og forutsigbarhet

Minus:

  • Ikke som hybrid
  • Ikke med diesel og automat
  • Ikke med firehjulsdrift
Familielikheten med andre medlemmer i Toyota-familien er tydeligst i fronten.
Familielikheten med andre medlemmer i Toyota-familien er tydeligst i fronten.

Populære klipp fra Broom:

Vis flere