Ikke akkurat et design du forventer fra Toyota. Men også her i gården tenkes det nå sprekt og nytt. Denne konseptbilen danner utgangspunkt for en ny modell i crossover-segmentet. Den er ventet å bli klar allerede neste år.
Ikke akkurat et design du forventer fra Toyota. Men også her i gården tenkes det nå sprekt og nytt. Denne konseptbilen danner utgangspunkt for en ny modell i crossover-segmentet. Den er ventet å bli klar allerede neste år.

Kan bli Toytas mest spennende nybil på mange år

Kan komme på markedet raskere enn du tror.

Toyota har ikke den mest spenstige modellrekken i bilverden, rent designmessig. Men de har begynt å bli litt mer vågale de siste årene. Og det synes vi er befriende.

Da vi var på bilutstillingen i Paris i fjor høst, la vi merke til en svært spenstig konseptbil. Toyta kallte den C-HR – og det er uten sammenligning det mest utagerende utseendet vi har sett på en Toyota på lang tid. Det var ikke tilfeldig, men rett og slett en reaksjon på Toytota-sjef Akio Toyoda ba merkets designere være med utfordrende.

Den gangen ble bilen omtalt som en mulig ny modell i det populære crossover-segmentet av kompakte SUVer.

Nå er det bestemt at den skal bli en realitet. Dessuten, og dette synes vi er veldig bra, loves det at produksjonsmodellen skal ta med seg mye av designet fra konseptbilen.

Les også: Slik viser de en stor bilnyhet

Det blir spennende å se akkurat hvor mye av det heftige designet som blir med videre til produksjonsmodellen.
Det blir spennende å se akkurat hvor mye av det heftige designet som blir med videre til produksjonsmodellen.

Ny designretning populær

C-HR-konseptet er helt sikkert ikke alle tradisjonelle Toyota-eieres "cup of tea". Snarere kan det hende noen av dem setter både te og kaffe i halsen når de ser disse bildene. Men vi synes det er gode nyheter at Toyota tør å ta litt mer kontroversielle designgrep. Det er uansett bedre enn biler som folk er likegyldige til.

De markerte hjulbuene, Lexus-lignende, skarpe frontfangeren, coupeaktig taklinje og den høye skulderlinjen gir bilen et sportslig utseende. Digre, og svært spesielle felger på prototypen gjorde også sitt for å understreke det visuelle inntrykket.

I følge den britiske nettsiden Autocar, skal potensielle kunder ha blitt mer imponert over denne konseptbilen, enn mer tradisjonelle tolkninger av en ny crossover-modell.

Les også: Her er en nykommer som virkelig skiller seg ut

Ny plattform

Den nye modellen skal gå rett i strupen på storselgeren Nissan Qashqai, og er basert på Toyotas nye plattform – New Global Artcitecture, som er deres variant av VWs mye brukte MQB-plattform.

Gjennom å bruke samme utgangspunkt på en rekke modeller, spares det store kostnader både til produksjon og utvikling av nye modeller. Innen 2020 vil rundt halvparten av Toyotas modeller basere seg på denne plattformen.

Auris Cross

En av de viktigste fordelene med akkurat New Global Architecture-plattformen er at den åpner for god plassutnyttelse. Ifølge Autocar kunne således C-HR-konseptet dermed vise til like mye plass som i Qashqai - til tross for at den er mindre.

Navnet på den nye modellen ryktes å være Auris Cross. Men noen offisiell bekreftelse av dette har ikke kommet. 

Det er imidlertid klart at den vil få både to- og firehjulsdrift, og det forventes at bilen vises første gang på bilutstillingen i Genéve neste år. Da får vi også det endelige svaret på om Toyota tør å videreføre mye av det spenstige designet på C-HR-konseptet.

Hva synes du: Er Toyota inne på rett spor, når de er mer vågale med designet?

Selv ikke Toyota tenker alltid like praktisk. Men at taklinjen blir fullt så coupeaktig i produksjonsmodellen har vi litt vanskelig for å tro ...
Selv ikke Toyota tenker alltid like praktisk. Men at taklinjen blir fullt så coupeaktig i produksjonsmodellen har vi litt vanskelig for å tro ...

Les også: Her står SUV-nyhetene i kø