Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes S-klasse er allerede rullende overflod av komfort i utgangspunktet. Mercedes Maybach S-klasse er overdådig. På grensen til, og kanskje egentlig litt over grensen, vulgært.

Maybach var i sin tid Mercedes sitt eget ekstrem-premium-merke. Etter noen år med pengesluk ble det riktignok skrotet som eget merke, men Maybach-navnet lever videre etter at det ble plukket fram fra skuffen igjen i forbindelse med nye S-klasse. Det er rett og slett en veldig luksuriøs variant av denne. Topputgaven heter Mercedes-Maybach S600.

Prøv så å forestille deg hvordan det hele blir, når denne bilen sendes til den kjente tyske tuneren Brabus, for å få litt ekstra fart på den ikke akkurat undermotoriserte tralla.

Les også: Plutselig ble luksus-bruktbilen 1,2 millioner dyrere

Maybach ala Brabus

Bare for å klargjøre litt. Brabus er ikke noe hvilket som helst, amatørmessig tuningfirma i en halvmørk bakgate. De har et tett samarbeid med Mercedes, og var tett involvert i arbeidet med den ekstra lange utgaven av S-klasse: Mercedes-Maybach S600 Pullman.

Pullman på sin side er et modellnavn med lange tradisjoner, og hadde i år 50-årsjubileum. Også dette er det glade vannvidd når det gjelder luksus. 

Så du kan jo tenke deg hva resultatet blir, når du kan få en modell som kombinerer BÅDE Brabus- og Pullmann-navnet? ..

Les også: Når luksusen skal være overdådig

Diskret fartsmonster.
Diskret fartsmonster.

Sportsbiler var ikke nok

Det er ikke så lett. For en slik skapning bryter jo egentlig med hva vi forbinder med limousin. S600 har riktignok krefter nok fra før, til skremme noen sporsbiler i ny og ne. 523 hk duger til et durabelig fraspark.

Men Brabus har siktet høyere enn sportsbiler. De vil lage en diger, tung og prangende luksusbil - som i tillegg kan akselerere på linje med en superbil! 

Resutlatet er S600 Brabus Rocket 900. Modellnavnet indikerer, som du kanskje har gjettet allerede, hvilke krefter denne bilen besitter. 900 hk. Og ikke nok med det, som tross alt er mer enn den spinnville superbilen Porsche 918 Spyder, i tillegg har den et dreiemoment på 1.106 nm. 

3,7 sekunder ...

Ikke så mye som et riskorn er det plass til under panseret når Brabus er ferdig.
Ikke så mye som et riskorn er det plass til under panseret når Brabus er ferdig.

Resultatet er at dette flaket sprinter fra 0-100 km/t på minneverdige 3,7 sekunder. En akselerasjon som det knapt er noen superbiler som matcher. Toppfarten er på svimlende 350 km/t! Sannelig ikke rart den blir kalt en rakett ...

Utgangspunktet for effektøkning skyldes større volum - V12-eren øker fra 6 til 6,3 liter - i tillegg til større turboer og nytt eksosanlegg.

Ny girkasse måtte også på plass, for å tøyle kreftene, og bilen er senket for at den skal være noe mer smidig gjennom svingene. Skjønt, noen gocart har du sikkert skjønt at det ikke er snakk om ...

Les også: Ambassadebil til under halv pris

Elefanter i miniskjørt ...

Det er naturligvis tatt noen grep for å gjøre utseendet litt annerledes også. Fullt Brabus-stylingkit er på plass, diskret, i den grad en slik bil kan være det, men sportslig. 21" felger er på plass, og et tynt lag med gummi som knapt fortjener betegnelsen hjul. Sistnevnte leveres i dimensjonen 255/35 foran og 295/30 bak. Det sier seg selv at disse er har hendene fulle med å plante de ekstreme kreftene i bakken ...

Hmm. Skal jeg ha brunt interiør og beige detaljer ...
Hmm. Skal jeg ha brunt interiør og beige detaljer ...
... eller omvendt?
... eller omvendt?

Innvendig er det laget opp til at kunden mer eller mindre kan gjøre hva han eller hun ønsker. Det står ikke nevnt noe sted, men HVIS din greie er rosa skinn, dandert med små, grønne elefanter i miniskjørt, så får du sikkert det også. Bare du kan betale.

Og skulle du være såpass upopulær at du trenger full sikkerhetspakke, noe som ikke er helt usannsynlig om du liker tidligere nevnte skinninteriør, så er det heller ikke noe problem. Glass og karosseri som tåler kuler og annet som måtte true deg, står på listen over ekstrautstyr.

En ny favoritt blant verdens rikeste?

Les også: Dette kan bli verdens dyreste