Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

TV 2 Sportens draktkåring: – Den ser ut som et speilegg på en bløtkake

Hvem har de fineste og styggeste draktene? Gi stemme til din favoritt!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvem har de flotteste draktene? Og hvem har de styggeste?

Like før seriestart har TV 2s eksperter gått gjennom samtlige drakter og gitt karakter (1-6) på dem alle. Med karakteren følger det selvfølgelig også begrunnelser.

Ekspertpanelet består av studioankeret Aleksander Schau, kommentator Kasper Wikestad og TV 2s nye Premier League-kommentator Simen Stamsø Møller.

Etter en grundig gjennomgang har de tre, riktignok ikke uten store uenigheter, landet på vinnere – og tapere. Her er først en alfabetisk gjennomgang:

– Arsenal har stort sett alltid fine drakter, også i år. Det er mulig spillerne synes dette er fett, men jeg synes den blir i overkant tettsittende, innleder Wikestad.

– Ja. Jeg synes disse Puma-draktene ser mer og mer ut som en trikot. De ser sikkert bedre ut på Bellerín og Sánchez enn Mertesacker, men jeg synes også det er veldig mye hvitt her, mener Møller.

Hva så med Schau?

– Neste år treffer de kanskje på den ikke helt uviktige rødfargen...

Wikestad lander på en trygg og god femmer, mens Schau ikke strekker seg lengre enn til en treer. Simen lander midt mellom de to. Det betyr også at panelet gir Arsenal karakteren 4.

Panelet renser øynene og går videre til Aston Villa.

– Jeg er veldig glad for at denne fargekombinasjonen finnes. Det ser i utgangspunktet veldig pent ut, men det lander ikke helt fjellstøtt, mener Møller.

Wikestad er mer spesifikk:

– Aston Villa har alltid fine drakter, men jeg er litt skeptisk til kragen. Reklamen er fryktelig og de horisontale stripene trekker også en del ned. Beklager.

Også Schau har problemer med å fordøye sponsoren på brystet.

– Selve drakten er ganske fin, men reklamen trekker voldsomt ned!

Dommen? Både Wikestad og Schau gir den en treer, mens Møller spanderer en firer.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

– Denne reklamesalaten på brystet kler på mystisk vis resten av drakten på en helt OK måte. En firer, innleder Schau, og møter umiddelbart motstand fra Møller.

– Nei, disse er ikke fine. Jeg synes det ser billig ut. Det ser ut som om Bournemouth ønsker å rykke rett ned igjen, for denne drakten er veldig Championship. En glassklar toer.

Wikestad bryter inn som fredsmegler.

– Jeg synes ikke de har truffet helt bra oppe ved brystkassen. Jeg synes heller ikke at Mansion-reklamen gjør seg veldig godt. Samtidig er det i utgangspunktet en stilig drakt. Jeg gir den en treer.

Dermed lander også Bournemouth på en blank treer.

Simen Stamsø Møller gir første dom over Chelseas nye drakt.

– Jeg kunne ønske sponsorer hadde noen som helst tilknytning til fotball, men Yokohama Tyres finner jeg rett og slett ingen poesi i. Chelsea har et godt utgangspunkt, men gjør det likevel middels. Det skuffer meg.

Wikestad ser også enkelte problemer med Yokohama.

– Jeg tror man må vende seg til reklamen, men jeg liker faktisk det røde. Kanskje litt kjedelig og traust, men fint til å være Chelsea.

– Kjedelige greier. Som en av Frankrikes svakere landslagsvarianter, smeller det fra Schau.

Wikestad deler ut en firer, men det blir bare en sterk treer når både Møller og Schau gir karakteren 3.

Etter en tung periode, kvikner ekspertene noe til ved synet av Crystal Palaces nye drakter.

– Utgangspunktet er utrolig fint! Størrelsen på stripene er riktig, fargene harmonerer og kragen er fin. Problemet er at Mansion-reklamen er fæl. Uten reklame ville den vært veldig, veldig fin, sier Wikestad.

Møller er enig.

– Jeg blir riktignok litt sliten av å se på Mansion-logoen, men jeg føler de har lyktes relativt godt med å integrere den i drakten. Ellers er det trygt og godt.

De to lander begge på fire, mens Schau fortsatt henger igjen på tallet 3. Fire minus til Crystal Palace.

Tid for Everton. Simen Stamsø Møller lyser opp.

– Nydelige farger!

Men Kasper Wikestad har et stort problem med kragen.

– Jeg liker ikke den «smekken» i det hele tatt. Det er ofte veldig lett å bli glad i Everton-draktene, men de skal alltid gjøre noe rart.

– Smekke? Jeg synes det ser mer ut som et tørkle. Som om de skal på et okseløp eller noe i den duren, kommer det fra Møller.

Inn fra høyre kommer en avbalansert Schau.

– Nydelig blåfarge, men rar utforming i halsen.

Simen Stamsø Møller slipper løs en god femmer, mens de to andre slår ham ned med treere. Sorry, Simen!

– Oi! Dette var veldig, veldig King Power, innleder Wikestad.

– Ja. I tillegg liker jeg bedre den litt blasse blåfargen som Everton har, sier Møller.

Schau har viklet seg dypt ned i garderobeskuffen og klager på kjedelige sokker.

– Men de er rene og pene, altså!

Samtlige lander på en firer.

Liverpool er neste lag i rekken, og Kasper Wikestad synes det fungerer greit.

– De siste årenes Liverpool-drakter har vært veldig fine. De har en fin, dyp rødfarge.

Schau vil ha enda dypere rødfarge, mens Møller derimot er mer opptatt av selve designet.

– Jeg synes disse draktene er kjedelige. Det burde være mulig å gjøre mer ut av draktene til en så stor klubb.

Wikestad tar ordet igjen.

– Jeg synes dette fungerer, altså! Små, fine gule detaljer på både ermer og krage. Det lille mønsteret i drakten liker jeg derimot ikke.

– Enig. Det er ikke den beste idéen de har hatt på New Balance-kontoret, supplerer Schau.

Wikestad gir ut en firer, mens både Schau og Simen nøyer seg med en treer.

– Manchester City har den fineste drakten hittil! Kragen fungerer bra. Dette er lyst og lett, med en reklame som er fint plassert. Jeg gir seks!

Har vi en vinner? Nei.

– Hvorfor i huleste har de lagt på den hvite, lille kragen? Det får drakten til å se ut som en gammel stuepikeuniform, svarer Møller, og får umiddelbart støtte av Schau.

– Det greiene Nike driver med i krageregionen kan de godt slutte med. Ellers er det ok.

Mens Wikestad gir ut en sekser, er verken Schau eller Møller villige til å gi mer enn tre. Det betyr at Manchester City ikke får mer enn en firer.

Hva så med byrival Manchester United?

– Riktig rødfarge. Klassisk og ryddig utforming. Den beste fra United på mange år, mener Schau.

Ballen går videre til Wikestad og Møller. Kan vi omsider komme oss over en firer?

– Dette minner litt om den gode, gamle Sharp-drakten. Chevrolet-reklamen fungerer og de holder seg innenfor det stilrene. Jeg synes de er veldig fine!, sier Wikestad.

– Ja, dette er en av de fineste. Med helhvit sponsor hadde det blitt enda bedre. Jeg skjønner nemlig ikke helt hvorfor de vil skyggelegge sponsoren i en fotballdrakt.

Samtlige lander på en femmer og vi har dermed en ny leder!

Panelet er i godt humør etter Manchester United. Stemningen skal imidlertid snu fort og brutalt.

– Noen har funnet ut at de driter i tradisjonene, smeller det kjapt fra Schau.

– Helt hvit rygg?!, fortsetter han.

Nå bryter hele panelet ut i harnisk.

– De legger blått i de svarte stripene for å integrere Wonga. Det må jo være motsatt! Newcastle har bommet skikkelig. Jeg antar at ryggen blir bedre med nummer og tall, men hva er det blå greiene?!, tordner Wikestad.

– Ja, hva er dette blå greiene? Denne drakten er grotesk. Jeg føler jeg har kommet inn på en luguber nettside og blitt møtt av en fæl pop-up. Dette har ingenting med Newcastle å gjøre, supplerer Møller.

Både Wikestad og Møller gir Newcastle karakteren én, mens Schau spanderer en toer.

– Jeg vil bare si at disse draktene er en replika av draktene Norwich brukte fra 1935 til 1955, som en markering av at det er 80. året man spiller på Carrow Road, sier Wikestad avvæpnende.

Han har nemlig en mistanke om at de andre vil slakte drakten. Det har han helt rett i, og faktaopplysningen hjelper heller ikke stort.

– Det er sikkert fint at de hedrer tradisjonene, men dette er ikke bra nok. Jeg blir sliten av denne drakten. Når man har såpass utfordrende farger i utgangspunktet, så må man velge en ryddigere løsning, sier Møller.

– Jeg sparer på eneren siden det dessverre finnes styggere drakter i verden, svarer Schau.

Wikestad gir fire, mens Schau gir to og Møller gir én.

– Ryddig, trygt og tradisjonelt. Ikke noe tull med tynne striper eller annet viss-vass, sier Schau om Southampton, tydelig lettet over å ha kommet seg forbi Newcastle og Norwich.

Møller virker også lettere til sinns.

– Jeg merker jeg blir i bedre humør av Adidas enn Macron og New Balance. Dette er helt ålreit. Jeg kan hvile øynene på disse draktene.

Wikestad er litt mindre imponert.

– Reklamen bryter veldig fint, men jeg synes det er litt rart å plassere Adidas-merket rett under haken. Jeg synes også de sliter litt med å integrere Adidas-stripene.

Wikestad gir en treer, mens både Schau og Møller deler ut firere.

For Simen Stamsø Møller fortsetter oppturen ved synet av Stoke-drakten.

– New Balance har kjørt trygt her, som med Liverpool, men stripete drakter har i utgangspunktet mer dynamikk i seg enn helfargede drakter. Godt å se hvor bra sponsoren har latt seg integrere i drakten - og ikke omvendt. Kragen og ermene er godt løst og alt er sånn som det burde være. Jeg ruller sekseren!

– Ja, de har lyktes ganske godt her, konkluderer Wikestad. Han deler ut en femmer.

Schau blir imidlertid ikke helt overbevist av konseptet og lander på en firer.

– Dette er som Southampton. Ryddig og klassisk.

Sunderland gir panelet en ny rød- og hvitstripet drakt. Mens ekspertene nok en gang føler de har fått se en ryddig og klassisk pen drakt, er reklamen et stort diskusjonstema.

– Logoen til Dafabet er helt fryktelig!, sier Wikestad.

– Dafabet-logoen ser ut som et speilegg på en bløtkake, fortsetter Schau.

– Dafabet-logoen herper hele drakten, konkluderer Møller.

Wikestad gir en firer, mens de to andre føler seg såpass krenket av Dafabet at det bare blir en treer.

Stemningen blir ikke stort bedre av Swanseas hvite- og gullfargede drakt.

– Jeg kan like en helt hvit fotballdrakt, men ikke med gullstriper, mener Schau.

Det virker som om sponsoren oppleves som særlig problematisk.

– Swansea lykkes aldri helt med draktene sine, selv om hvite drakter kan være svært pent. Gulldetaljene fungerer ikke og reklamen er helt fryktelig.

Simen Stamsø Møller har en helt egen tolkning av drakten.

– Ok, følg med nå. Dette ser ut som en gris. Adidas-logoen og klubblogoen er øynene, mens «GW» skaper en nese. Grisen åpner munnen og sier «24k.hk GWFX». Jeg vet ikke hva det betyr, men dette er ikke fint!

Schau gir en treer. De to andre faller ned på toere.

Møllers dårlige humør fortsetter når han ser Tottenham-drakten.

– Med hvitt og mørkeblått har Tottenham muligheten til å lage veldig fine drakter. Men de ødelegger alt med dette bremsesporet. Hvorfor ikke bare gjøre det helt enkelt, som Stoke? Jeg liker ikke drakten i det hele tatt!

Schau ser poenget, men er litt mildere i sin dom.

– Tversoverstripe er bra, men tversoverstripeR er jeg mer tvilende til. Dette skiller seg ut, men ikke på Norwich-måten.

– Jeg liker slike striper, men AIA-reklamen blir veldig dominerende. Jeg synes de kommer godt ut av dette, sier Wikestad.

Møllers slakt ender med en toer. Tottenham reddes likevel av firere fra Schau og Wikestad.

Watford har derimot ingen redningsmenn i panelet. Her er slakten både dyp og bred.

– Det ser ut som de har gått all in på vepsedesignet. Det synes jeg blir veldig rart, sier en skuffet Wikestad.

– Først gleder du deg til å se Watford i Premier League igjen, og så ser du hva de har på seg. Tårene presser på, men du bestemmer deg for å prøve å gjøre det beste ut av dette. Dette er som å finne en fot i grillen, sier Schau og viser til filmen med samme navn.

Simen Stamsø Møller er heller ikke nådig.

– Dette er en ubehagelig drakt. Det ser ut som en persienne på vei opp. Eller ned. Det kan faktisk bli symbolsk utover sesongen.

Samtlige eksperter lander på karakteren to.

West Bromwich sørger for en liten opptur etter en heller svak periode i gjennomgangen av draktene.

– West Bromwich har en av de kuleste logoene i Premier League, men dessverre flyttes oppmerksomheten til den dumme sponsoren. Dette er verken katastrofe eller veldig bra, mener Møller.

Både Wikestad og Schau er noe mer begeistret.

– Denne er fin og ren, med gode størrelser på stripene. Jeg synes de treffer greit her, mye takket være gode detaljer, sier Wikestad.

– De brede, mørkeblå stripene er tilbake, jubler Schau.

De to sistnevnte lander på firere, mens Møller bare gir tre.

West Ham sørger for å avslutte gjennomgangen med et høydepunkt.

– I mine øyne er dette vinneren sammen med Manchester City. Den er ren, fin, klassisk og lukter litt Bobby Moore og Trevor Brooking. West Ham har lyktes 100 prosent med denne drakten, sier Wikestad, som umiddelbart gir ut en sekser.

– En klassisk drakt, rene shortser og nydelige strømper. Hatten av!, samtykker Schau.

Simen Stamsø Møller sørger imidlertid for at West Ham ikke blir stående som enslige vinnere av kåringen.

– De har en tyggegummiblokk på ermene. Med litt mattere farger hadde dette vært veldig greit. Merkelig nok synes jeg også det hadde fungert bedre med kragen til Manchester City. Likevel, dette er omtrent som West Ham skal se ut.

Wikestad 6, Schau 5 og Møller 4.