Flytekniske eksperter skal onsdag ta for seg vrakdelen som i forrige uke ble funnet i strandkanten på den franske øya Reunion i Indiahavet.

Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) har iløpet av leteaksjonen etter MH370 laget en datamodell som viser hvordan gjenstander i drift beveger seg. 

«Funnene på La Reunion stemmer med kalkulasjonene om hvor man regner med flyet har styrtet og hvor leteaksjonen har foregått» melder CSIRO.

I tillegg til en stor del av en vinge, har flere andre små vrakdeler blitt funnet på øyene rundt La Reunion som trolig stammer fra et fly. AFP PHOTO / RICHARD BOUHET FOTO: RICHARD BOUHET /
I tillegg til en stor del av en vinge, har flere andre små vrakdeler blitt funnet på øyene rundt La Reunion som trolig stammer fra et fly. AFP PHOTO / RICHARD BOUHET FOTO: RICHARD BOUHET /

Det vil ikke komme som noen overraskelse om vingedelen identifiseres til å komme fra det forsvunne passasjerflyet fra Malaysia Airlines. Ingen andre Boeing 777-fly er savnet, men den endelige bekreftelsen er en omstendelig prosess.

Det første ekspertene vil lete etter er et produksjonsnummer, men også en forklaring på hvorfor en så stor del har kunnet forbli intakt etter en eventuell styrt.

Flight MH370 forsvant 8. mars i fjor da den av uforklarlige grunner brøt den oppsatte kursen fra Kuala Lumpur til Beijing og styrte ut over havet. Deretter ble alt stille.

Forsvinningen utløste en internasjonal leteaksjon av enormt omfang, men flyet ble ikke funnet.

I januar i år erklærte malaysiske myndigheter at de 239 om bord måtte anses som omkommet.

Flydelen skal undergå nitid gransking i en avansert laboratorium i flybyen Toulouse, der Airbus har sitt hovedkvarter. Den svære kassen som inneholder den to meter lange vingedelen, skal åpnes onsdag ettermiddag, opplyser en fransk kilde.

NTB/TV 2

Malaysia Airlines flight MH370

  • Lørdag 8. mars 2014, klokken 00.41 lokal tid, tok flyet, en Boeing 777-200ER, av fra Kuala Lumpur. Flyet skulle til Beijing i Kina.
  • Om bord var 227 passasjerer og et mannskap på 12. Passasjerene var fra 13 ulike land. 152 var kinesiske.
  • Rundt klokken 01.22 mistet flykontrollen radarkontakt med flyet.
  • Klokken 02.40 ble flyet meldt savnet for første gang.
  • Flyet sendte aldri ut nødsignal. Det var ingen indikasjoner på dårlig vær eller tekniske problemer.
  • Flyets kaptein var Zaharie Ahmad Shah (53) fra Malaysia, ansatt i flyselskapet siden 1981. Annenpilot var Fariq Bin Ab Hamid (27) fra Malaysia, ansatt siden 2007.
  • Kommunikasjonsutstyret i flyet ble trolig bevisst slått av rundt klokken 01.19.
  • Etter en omfattende leteaksjon konkluderte malaysiske myndigheter 24. mars med at flyet hadde styrtet sør i Det indiske hav.
  • I begynnelsen av april ble det plukket opp signaler i Det indiske hav som kan stamme fra flyets svarte bokser. Dette ble undersøkt av marine-enheter fra Australia, Malaysia, Kina, Storbritannia og USA, uten resultat.
  • 29. januar 2015 konkluderte malaysiske myndigheter at flyet styrtet som følge av en ulykke, og at alle om bord er erklært døde.