Mercedes står bak noen av de aller råeste sedanene på markedet. Og denne er i tillegg blitt tunet, slik at den har nesten 600 hk. Faksimilie: Finn.no
Mercedes står bak noen av de aller råeste sedanene på markedet. Og denne er i tillegg blitt tunet, slik at den har nesten 600 hk. Faksimilie: Finn.no

Hold deg fast – dette er ikke bilen for en herre med hatt!

Her må du ikke la deg lure av et anonym ytre ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du vet hvordan du lett hadde mobbet naboen din for å ha kjøpt seg en taxi, om han plutselig fortalte at han hadde kjøpt seg en Mercedes E-klasse? Det er jo veldig fort gjort, for nordmenn som ikke liker at andre unner seg en dyr og staselig bil.

Men hvis naboen din har kjøpt seg den bilen vi omtaler her, tipper vi taxi-vitsene får vente til en annen gang. I alle fall om du står i oppkjørselen når han kommer kjørende med den. Det er tross alt en 2010 E 63 AMG – med over 500 hk. Og AMG-sine modeller byr på noe av det groveste og mest påtrengende av lyd som er tilgjengelig i bilbransjen.

Dette er en bil, en FAMILIEBIL, som er god for 315 km/t! Du skal ha en ganske grei doning i garasjen for å komme med nedsettende kommentarer da ...

Les også: Verdens råeste stasjonsvogn er priset

Merk knapperaden til venstre for girspaken. Dette er ikke noe du får i en vanlig E-klasse ...
Merk knapperaden til venstre for girspaken. Dette er ikke noe du får i en vanlig E-klasse ...

Nesten 600 hk

Det er noe for fascinerende med disse bilene som ser ut som en taxi, eller en helt alminnelig familiebil, men som kan kjøre fra en Porsche 911 ut av lyskrysset. Galskapen i å tenke at fire dører, fem seter, et romslig bagasjerom og massevis av lukseriøst utstyr på ingen måte skal stå i veien for sportsbilytelser. Du må bare elske det!

At noen FORTSATT synes at selv disse familieracerne er for trege, er jo også ganske interessant. Det finnes tuningselskap som tuner disse bilene også. VÄTH Automobiltechnik GmbH, for eksempel. De har tryllet litt under panseret på denne bilen, og resultatet er at effekten her er 585 hk. 

Les også: Blir nesten 100.000 kroner billigere med 4x4

Plass og komfort

Men la oss ta litt av de mer folkelige egenskapene, som denne bilen er kjent for. Først og fremst byr E-klasse på en komfort som svært få matcher. Det er en grunn til at mange taxisjåfører velger Mercedes.

Dessuten har den et baksete med plass nok til de mest kravstore. Solide greier er det dessuten også, med en god porsjon premiumfølelse.

Det er riktignok E-klasse som er før den svært omfattende, og vellykkede faceliften. Så du har de gamle lyktene, som ikke ser like bra ut som de nye.

Klikk her for å se hele annonsen

Bakseteplassen i E-klasse er blant de bedre i klassen.
Bakseteplassen i E-klasse er blant de bedre i klassen.

Svmilende summer

Men la oss komme til det virkelig poenget. Hva koster egentlig et slikt råskinn? La først si hva dette ville kostet nytt i Norge. En såpass utstyrt E 63 AMG var i 2010 priset til rundt 2,5 millioner kroner, der en ekstreme listen over ekstrautstyr utgjør svimlende 455.000 kroner, i følge annonsen.

Videre er det altså en tuningjobb hos VÄTH, som inkludert deler, jobb og de ekstra avgiftene i Norge, kom på 166.000 kroner.

Hadde du kjøpt en slik bil i Norge i 2010, og gjort disse oppgraderingene og fått dem skrevet inn i vognkortet, ville altså herligheten kommet på 2,6 millioner kroner. Ikke akkurat lommerusk ...

Les også: AMG: Disse bokstavene står for mye moro

Ikke akkurat fornuftig

Nå blir den din for i underkant av en million kroner. Det er jo fortsatt latterlig mye penger for en 5 år gammel bil som har rullet over 100.000 kilometer. Men skal du ha det råeste av det råe, så må du være forberedt på å punge ut uhyggelig mye penger – også om det er en bruktbil.

En trøst er at bilen kun har hatt én eier, at all historikk er fulgt opp, du får vinterdekk med på kjøpet – og at bilen kommer rett fra service. Garanti får du også: 12 måneder - og opptil 150.000 kilometer.

Det siste er viktig. For en servicekostnad og de hårreisende drivstoff- og forsikringsregningene er tross alt ingenting, sammenlignet med hva du må ut med hvis noe av den avanserte elektronikken eller enda verre, mekanikken, ryker. Du skal være uvanlig god til å legge bak deg økonomise nedturer for å takle det ...

Heldigvis finnes det mennesker på jorda som nekter å tenke rasjonelt rundt dette med bil. Som lar det stå til, og bare hopper i det. Derfor tror vi det finnes det nok et marked for denne bilen også.

AMG-modellen har fire enderør på eksosanlegget. men det er ingen overdådig styling. Det skal være disket.
AMG-modellen har fire enderør på eksosanlegget. men det er ingen overdådig styling. Det skal være disket.

Les også: Denne har tapt seg 1,5 millioner kroner