Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen vi omtaler her ser egentlig ut akkurat som tusenvis av andre BMW 5-serier som ruller rundt på norske veier. Likevel er det noen vesentlige forskjeller. Dette er nemlig ingen hvilken som helst familietralle. Betegnelsen er 550i xDrive, og den snubler du virkelig ikke over så ofte på norske veier.

Hvorfor ikke? Jo, det har noe med norske avgifter å gjøre. De er nemlig ikke spesielt hyggelige på biler som har en buldrende V8-motor på over 400 hk. 

Ny i Norge kostet dermed en 550i xDrive nesten 1,5 millioner kroner – FØR du begynte å spekke den med nødvendig – og unødvendig – ekstrautstyr. Og bilen vi har funnet ble GODT spekket, for å si det sånn...

Les også: BMW 5-serie: Vinneren på bruktimport

Halv pris

I Norge er søstermodellen, 550d xDrive, med 381 hk dieselmotor, mer vanlig. Den er ikke fullt så rask. Skjønt, hverdagslig er den ikke akkurat den, heller. 

Men tilbake til bilen vi har funnet på bruktmarkedet. 2011-modellen koster altså omtrent halvparten av det en tilsvarende utstyrt bil ville kostet for fire år siden – nemlig 895.000 kroner.

Kjørelengden er forøvrig ikke noe å bekymre seg over. 38.500 kilometer tilsier at denne bare såvidt er innkjørt.

Med over 400 hk kommer det godt med at 550i har xDrive. I alle fall på vinterføre ...
Med over 400 hk kommer det godt med at 550i har xDrive. I alle fall på vinterføre ...

Idiotisk rask

Hva får du så for den tross alt anseelige summen du må ut med for denne bilen? For det første en relativt spinnvill motor på 4,4 liter, som yter hele 408 hk.

Disse kreftene fordeles via en sportsautomatkasse, som sammen med firehjulsdriften sørger for en 0-100 km/t-tid på idiotisk raske 4,4 sekunder. Det er rett og slett like fort som en fullblods BMW M5, med 560 hk og bakhjulsdrift! Sistnevnte kostet i 2011 nesten en halv million kroner mer enn 550i xDrive...

Skal du ha en hinsides rask familiebil, som kan brukes like herlig hele året, burde dermed valget være enkelt for norske kjøpere: 550i xDrive.

Les også: Vanlig familiebil? Nei, langt derifra ...

Billigere – på alle områder

Nå er det riktignok en sedan vi skriver om her – og stajonsvogn-elskende nordmenn vil nok rynke litt på nesa over det. Men kanskje blir misnøyen borte som rim for solen når en har tatt et kick down eller to på snøføre?

Hvis vi skal fortsette sammenligningen med M5, kan vi røpe at også forbruket er lavere i 550i. Den klarer seg med 0,93 l/mil ved blandet kjøring, mot M5ens 0,99 l/mil.

Forsikring er nok også billigere for "lillebror", som tar til takke med 408 hk.

Klikk her for å se hele annonsen

Små forskjeller

Utseendemessig er det kun kjennere som vil klare å skille de to. Bilen vi omtaler har full M-pakke, og ser dermed nesten identisk ut som en M5. Men det mangler litt: 550i har for eksempel tåkelys i fangeren foran, det er det ikke på M5. Og i stedet for de fire enderørene som kommer ut bak i M-versjonen, er det i stedet to store, firkantede enderør på 550i.

BMW 550i har to firkantede enderør...
BMW 550i har to firkantede enderør...
... mens M5 har litt annerledes diffusor og FIRE enderør.
... mens M5 har litt annerledes diffusor og FIRE enderør.

Det mangler naturligvis også en del M5-merker her og der. Litt skal jo tross alt være forbeholdt toppmodellen...

"Fullutstyrt"

Bilen på finn.no er som nevnt uvanlig raust utrustet. Du skal rett og slett lete lenge etter noe som mangler, og det er det ikke ofte vi kan si om denne generasjonen 5-serie. Inkludert er for eksempel takluke, head up display, adaptiv cruise control, komfortseter, varme i rattet, soft close-dører, justerbart understell, underholdningssystem for baksetet, webasto, night vision, stor navi og stereo, og slik fortsetter det. Lenge. 

Men det nevnes ikke noe om vinterdekk i annonsen. Så det får bli et forhandlingsspørsmål.

At dette trolig er bilen som raskest får både deg og hele familien opp til hytta i vinter, har vi i alle fall veldig gode argumenter for å påstå...

Les også: Er det lett å tjene penger på bruktimport?