Denne sjeldne Audi 100 S, er på mange måter bilen som danner grunnlaget for dagens Audi A5 og A7. Faksimile fra finn.no
Denne sjeldne Audi 100 S, er på mange måter bilen som danner grunnlaget for dagens Audi A5 og A7. Faksimile fra finn.no

Denne klassikeren kan være en god investering

Men noe arbeid gjenstår ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi har i de siste årene gjort seg populære med både coupe- og firedørdscoupe-utgaver som for eksempel Audi A5 og A7. Slett ikke uten grunn. Bilene som i bunn og grunn bygger på annen "hyllevare" er lekre og står på ønskelisten til mange.

Men alt har en begynnelse. Begynnelsen denne gangen heter Audi 100 S og er fra 1970.

Den elegante og lekre coupémodellen ble lansert to år etter sedanutgaven – i 1970. Fram til modellen utgikk i 1975, ble det kun produsert 30.687 eksemplarer. Bilen fikk den største motoren, en 1,9-liter på 115 hk og den har forhjulstrekk.

Audi A7 foran og
Audi A7 foran og "bestefar" Audi 100S coupe bak. Like, men forskjellige.

Nesten ferdig pusset opp?

Bilen har klare designmessige likheter med selveste Aston Martin DBS. Det er særlig bakre sidevindu, luftdekselet bak dette og baklysarrangementet som ligner på den britiske sportsbilen. Og det er jo slett ikke noen dårlig bil å ligne på!

Disse bilene er altså relativt sjeldne, men nylig dukket det opp et spennende eksemplar til salgs i Norge på finn.no.

Bilen skal, etter det vi forstår, langt på vei ha blitt pusset opp av nåværende eier, men som så ofte før, tiden strekker ikke til. Bilen har dermed blitt stående lenge. Før den nå er lagt ut for salg.

Oppussingsarbeidet er ikke tatt helt i mål ... Faksimile fra finn.no
Oppussingsarbeidet er ikke tatt helt i mål ... Faksimile fra finn.no

Etter bildene å dømme ser bilen både hel og pen ut, selv om den ikke er helt ferdig montert enda.

Se hele annonsen og alle bildene her

Ikke ferdig montert

Prisen på nesten 90.000 kroner indikerer også at dette bær være noenlunde "hel ved". Det er som allerede nevnt ikke ofte slike biler selges i Norge. Men det hender, og vi kan ikke huske å ha sett noen som er dyrere enn denne, selv om bilene har vært kjøreklare. 

Vi antar derfor at den er både fikset opp med hensyn til rust og at den er nylakkert.

Det er blant annet lykter og grill som ikke er montert, ut ifra det vi kan se. Det litt upresise begrepet om at det "meste" følger med brukes i annonsen. Men akkurat hva det meste innebærer, vites ikke. 

Den første Audien med premium-ambisjoner

Kanskje kjøreklar allerede i høst.

Interiøret sies det lite om og dette er det heller ikke noen bilder av. Litt synd. Om dette ikke er komplett, er nok dette det som er vanskeligst å skaffe til veie deler til på en gammel Audi. 

I annonseteksten står det også at noen reparasjoner må til, men ikke hva. Med tanke på at bilen har stått en stund er nok en gjennomgang av bremser og et generelt ettersyn på sin plass.

Audi 100 coupe S. Originalt reklamebilde fra 1970.
Audi 100 coupe S. Originalt reklamebilde fra 1970.

Dette bør imidlertid være et overkommelig bilprosjekt å få ferdig. Kanskje kan den første koseturen tas allerede før snøen kommer. Så kan man jo ta siste finpuss i vinter å ha alt klappet og klart til våren igjen.

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Stigende priser

Som et lite apropos til prisen. Dette er utvilsomt en klassiker. En ganske sjelden sådan. Prisene ute i den store vide verden er oppadgående. De norske prisene har ikke helt fulgt med i tiden på akkurat denne modellen.

På litt sikt er det slett ikke sikkert at denne er noen dum investering. 

Vi håper uansett at ståtiden er over for den lekre coupe-Audien og den at snart får kjenne asfalt under dekkene igjen.

Audi: Fra raring til luksusbil