Denne Golfen er ifølge eieren, Terje Rønningbakken, en prosjektbil til budsjettpris. Målet er å få den i stand for ca 20.000 kroner - og så langt har han mye igjen av budsjettet. Noe av det som er gjort, er at han har hellakkert bilen for hånd selv. Foto: Privat
Denne Golfen er ifølge eieren, Terje Rønningbakken, en prosjektbil til budsjettpris. Målet er å få den i stand for ca 20.000 kroner - og så langt har han mye igjen av budsjettet. Noe av det som er gjort, er at han har hellakkert bilen for hånd selv. Foto: Privat

Bilen til Terje (25) får mye oppmerksomhet

Både gamle og unge peker og smiler ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det er mange forskjellige biltyper som dukker opp - og dagens kandidat er selvutnevnt i kategorien budsjett-prosjektbil.

Eieren, Terje Rønningbakken fra Bamble i Telemark, bestemte seg tidlig for at han ikke skulle bruke mer enn 20.000 kroner på bilen.

Dermed endte han opp med en sliten mk 3 VW Golf, som ikke var EU-godkjent og som helt klart hadde sett bedre dager. Men med litt innsats i garasjen og noen nye deler, ble bilen godkjent og klar for to nye år på veien. 

Budsjettbil

Bilen kostet ikke mer enn 3.000 kroner, og med en investering på 3.000 kroner til, i deler og jobb, kom den gjennom EU-godkjenningen.

Øverst er bilen slik den så ut da Terje kjøpte den. Under er bilen med ny front. Den er også hellakkert for hånd ... Foto: Privat
Øverst er bilen slik den så ut da Terje kjøpte den. Under er bilen med ny front. Den er også hellakkert for hånd ... Foto: Privat

– Per dags dato ligger jeg fortsatt godt under budsjettet jeg har satt opp. Så jeg har fortsatt mye igjen til å realisere drømmen, forteller Terje.

Han har selv lakkert hele bilen for hånd, noe som har gitt den en helt spesielt utseende. 

– Den er lagt ifra ferdig, men vekker allerede masse oppmerksomhet. Folk stopper opp, ser på den og smiler. Det gjelder både unge og gamle. Jeg vil si at bilen er relativt unik i Norge, forteller eieren.

Les også: Brooms bilekspert har også eid en Golf ...

Verstingen VR6

Drømmen er å bygge om fra den relativt slappe 1,8-literen som sitter i bilen nå, til den langt kraftigere VR6-motoren.

Mk3 Golf ble produsert fra 1991 til 1999 – og levert ut i nesten 5 millioner eksemplarer.

Den kom både som stasjonsvogn og cabriolet, i tillegg til tre- og femdørsutgavene.

Den råeste varianten i utvalget fikk altså navnet VR6. Den hadde en 2,8-liters motor på 176 hk og gjorde 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Senere ble VR6 oppgradert til 190 hk, og da ble ytterligere 0,2 sekunder barbert bort på akselerasjonsøvelsen.

Les om 80-tallets GTI-bonanza her

Kjappere enn GTI-en

Fronten er bygd om med Vento-look. Det betyr blant annet smalere hovedlykter som gir bilen litt mer sportslig utseende.
Fronten er bygd om med Vento-look. Det betyr blant annet smalere hovedlykter som gir bilen litt mer sportslig utseende.

VR6-modellene var altså en del kjappere enn GTI-en fra samme periode. Sistnevnte hadde 150 hk, og brukte 8,1 sekunder fra 0-100 km/t.

Dette er forøvrig en av få GTI-modeller fra Golf som har fått hard medfart av motorpressen. Den ble beskyldt for å være alt for stor og tung, med alt for liten motor.

Bilen:

Merke, modell: VW Golf Mk3 1.8

Hvor lenge har du eid den?: 8 måneder

Hva har du gjort med den?: Senket den, hellakkert den for hånd med sprayboks, bygd om til Vento front

Liker best med bilen: Det bøllete utseendet.

Liker minst med bilen: At det er en slapp 1.8 liter.

Beste opplevelse med bilen: Jobbe med den og se fremdriften.

Framtidsplaner for bilen: Montere skinninteriør og muligens bygge om til VR6-motor

Drømmen er å få på plass en VR6-motor under panseret. Foto: Privat
Drømmen er å få på plass en VR6-motor under panseret. Foto: Privat

Drømmebil: 1969 Chevrolet Nova SS

Annet: Bilen har gjennomgått mange faser igjennom 8 måneder, fra en lett sliten rat look til det den er idag. Bilen ble kjøpt i Januar for 3.000 kroner. Da var bilen ikke EU-godkjent og bar preg av bruk og ikke særlig mer vedlikehold enn strengt nødvendig. Etter å ha påkostet den ca 3.000 kroner i deler og jobb, var bilen klar for to nye år på veien. Lista var alt lagt – dette skulle bli ett budsjett-prosjekt. Så et lavbudsjett på 20.000 kroner ble satt. Per dags dato ligger jeg fortsatt 10.000 kroner under budsjett. Så det er plenty igjen til å realisere VR6-drømmen. Lakkeringen av bilen skjedde hjemme på tunet med spraybokser fra Biltema.

Vil også takke Araz Bilopphugging i Skien for mye hjelp med deler til veldig gode priser som gjør at dette har blitt mulig.

Les også: 

Eieren:

Navn: Terje Rønningbakken

Alder: 25 år

Bosted: Bamble, Telemark

Litt om meg selv: Har opp igjennom eid mye rart av biler. Av det mest spesielle har jeg eid en 1978 Chevrolet Camaro. Den var bygd om med LT1-motor og godkjent i vognkort med 550hk. Andre spesielle biler er 1986 Nissan Bluebird 2.0 kombi som var helt rustfri og som idag er en sjelden bil. Jobber som Tank Vasker i Bergen men er for tiden permittert. Ellers driver jeg litt med bilcross og på den måten holder jeg skruingen vedlike.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Denne Golfen bør du ikke la deg lure av