Telsa Model X, den første elektriske SUV-en som dessuten kan leveres med tilhengerfeste, kommer til Norge like over nyttår. Prisen vil ligge på noe over det Model S koster, hvilket betyr minst 500.000 kroner. Men tusenvis av nordmenn kan faktisk nå konkurrere om å få den helt gratis. (AP Photo/Paul Sancya) FOTO: PAUL SANCYA /
Telsa Model X, den første elektriske SUV-en som dessuten kan leveres med tilhengerfeste, kommer til Norge like over nyttår. Prisen vil ligge på noe over det Model S koster, hvilket betyr minst 500.000 kroner. Men tusenvis av nordmenn kan faktisk nå konkurrere om å få den helt gratis. (AP Photo/Paul Sancya) FOTO: PAUL SANCYA /

Slik kan du sikre deg den splitter nye Tesla- SUVen – helt gratis!

Vervekampanje skapte kaostilstander!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Egentlig skulle en kanskje ikke tro at Tesla har behov for noe ekstra hjelp til salget sitt. I alle fall ikke i Norge, der den populære elbilen selges over en lav sko. Etter første halvår er Model S bare slått av langt mer folkelig VW Golf.

For å få enda bedre salg, har Tesla nå valgt å gjøre dagens Tesla-eiere om til ambassadører, eller selgere, om du vil. Og belønner hver person som klarer å "verve" en Tesla-kjøper med 1.000 dollar. Den nye kunden får dessuten tilsvarende rabatt å bilen han eller hun bestiller sin bil.

Og den første som klarer å få 10 personer til å bestille en Tesla, vil rett og slett få et eksemplar av den vidgjetne SUVen Model X i gave.

Les også: Satte råkjøring-rekord på norske veier

Flotte vervepremier 

Akkurat det siste er det nok spesielt mange som vil ha god lyst på. Det er vel så nært en bil spesiallaget for norske forhold som du kan komme. Den krysser av på alle de "riktige" boksene, ved å være uten utslipp, særdeles godt utstyrt, høy bakkeklaring, masse plass, 7 seter, firehjulsdrift og hengerfeste.

Legg til at den naturligvis får alle de praktiske- og økonomiske fordelene alle andre elbiler får, og vi har det som med rette kan kalles en Norges-bil.

Med tanke på at Tesla også har desidert høyest tetthet av biler per innbygger, er det vel dermed bra sjanser for at det er en nordmann som stikker av med toppremien i vervekonkurransen.

Det er også en annen premie for de som verver 10 kjøpere: De får muligheten til å bestille et eksemplar av Model X Founders Edition. En spesialutstyrt utgave.

Og med tanke på at du også har fått inn 10.000 dollar innen du har vervet de 10 nye medlemmene, så har du jo et godt bidrag til egenkapitalen hvis du selv vil kjøpe en Model X. Det gjelder tre personer - den første i Europa, den første i Asia og den første i USA.

Les også: Model S P85D: – Dette er det råeste jeg har kjørt

Gjort det før

Dette er ikke første gang Tesla tyr til denne taktikken. De gjorde det samme i forbindelse med den lille sportsbilen Roadster. Men nå er naturligvis forutsetningene for skikkelig volum noe helt annet enn det var en gangen.

Tusenvis av norske Tesla-eiere utgjør naturligvis et ganske omfattende "forhandlernettverk". 

– Bra tiltak

En av dem som har kastet seg over kampanjen, er en av de mest profilerte Tesla-eierne i Norge: Bjørn Nyland. Han har en egen videoblogg om Tesla på youtube, og har kjørt sin Model S over 170.000 kilometer bare siden 22. november 2013. Nyland er med andre ord en av de som har kjørt Model S lengst.

Tesla-eier Bjørn Nyland har sansen for Tesla sin vervekampanje. Foto: Youtube.com
Tesla-eier Bjørn Nyland har sansen for Tesla sin vervekampanje. Foto: Youtube.com

– Jeg synes dette er et bra tiltak av Tesla. Det har helt klart skapt aktivitet der ute, også blant norske Tesla-eiere. Jeg vil også forsøke å verve så mange jeg kan. Men nå i starten har det vært helt kaotisk. Det var folk som rett og slett spammet ned diverse forum med linken til sin vervekampanje. Heldigvis ble slikt raskt ryddet opp i de fleste stedene.

– Hvor mange har du vervet så langt?

– Det vet jeg ikke. Det er ikke mulig å se hvem jeg har vervet. Skal jeg finne det ut, må jeg nok kontakte Tesla.

Volummodell klar i mars

Model X lanseres forøvrig på det amerikanske markedet mot slutten av tredje kvartal, mens den er satt opp for Europa i løpet av første kvartal neste år, opplyser kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pedersen.

En annen interessant Tesla-modell er den nye volummodellen, Model 3. Det er den som skal sørge for at det amerikanske elbilmerket skal bli allemannseie. 

Denne er det mange som har ventet på i spenning. Ryktene, som nå begynner å bli ganske konkrete, sier at lanseringen skjer i forbindelse med et helt eget Tesla-arrangement, i etterkant av bilutstillingen i Geneve i mars. 

Les også: Nå vil BMW sette Tesla på plass

Vil skille seg ut

Prisen på denne modellen i Norge, ventes å bli i overkant av 300.000 kroner. Britiske Autocar har snakket med Tesla-designer Franz von Holzhausen, som uttaler at utseendet på denne modellen vil bli mer særegent enn Model S og Model X, som er ganske like.

Denne plasserer seg i et segment sammen med BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. Den har med andre ord tøffe konkurrenter å bryne seg på. Men får altså fordelen av avgiftsfritak.

Les også: Så bra er Tesla med firehjulsdrift