Nye 7-serie fra BMW får også en helt ny motor – og det er ikke noe småtteri vi snakker om. 750d blir toppmodellen på dieselsiden, og kommer til å by på minst 400 hk og et dreiemoment på rundt 800 nm. Dessuten får den pustehjelp av ikke mindre enn FIRE turboer.
Nye 7-serie fra BMW får også en helt ny motor – og det er ikke noe småtteri vi snakker om. 750d blir toppmodellen på dieselsiden, og kommer til å by på minst 400 hk og et dreiemoment på rundt 800 nm. Dessuten får den pustehjelp av ikke mindre enn FIRE turboer.

BMW går enda lenger – ny motor med FIRE turboer på vei

Her skal det bli friske fraspark.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når det kommer til motorer, handler det meste om downsizing om dagen. Bilindustrien ønsker lavere volum, færre sylindre og lavere utslipp og forbruk.

Men i takt med at volumet og antall sylindre reduseres, tas det andre grep på for å sikre at framdriften ikke blir noe slappere av den grunn. For eksempel turbo-teknologi.

Chevrolet og Saab var med å starte ballet på henholdsvis 60- og 70-tallet, men nå er det omtrent ikke en eneste modell som ikke har pustehjelp av en turbo. Mens den først var mest vanlig i sportsbiler, har den nå funnet veien også til de mest trauste familie-, kasse- og småbiler også.

BMW har dessuten gått fra én til twin turbo – videre til trippel turbo! Modellene som avsluttes med 50d har nettopp det. I 5-serie yter denne illsinte dieselmotoren 381 hk. 

Men snart skal den erstattes av ny effektkonge på dieselsiden til BMW. Og i den slenger man like godt på enda en turbo.

Sportslig design er viktig for BMW – også på den største modellen i rekken.
Sportslig design er viktig for BMW – også på den største modellen i rekken.

Les mer om splitter nye BMW 7-serie her

Turbo x 4

Ja, det blir altså mulig med fire turboer i den nye 7-serien, melder flere uavhengige kilder på internett.

750d blir etter alle solemerker første modell ut med den sekssylindrede dieselmotoren med turbo x 4.

Totalt er effekten sagt å bli på minst 400 hk og rundt 800 nm. Selv en diger bil som 7-serie burde få et rimelig sportslig fraspark av en slik kraftkilde.

Elektrisk turbo

BMW har forøvrig, i likhet med Audi, begynt å se på elektriske turboer. Der blir turbinhjulet erstattet av en elmotor. Hovedfordelen med denne løsningen, er at responsen blir langt kjappere enn et konvensjonell turboaggregat.

Innvendig er det som ventet MYE luksus.
Innvendig er det som ventet MYE luksus.

BMW lover ellers at den nye 7-serien kommer med banebrytende teknologi innen områder som lettvektsdesign, drivverk, chassis, operativsystemer, intelligent tilkobling og interiør.

Les også: Brukt 7-serie: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

Ladbar hybrid kommer også

Forøvrig handler mye om ladbare hybrider på bilmarkedet akkurat nå. 740e kommer med BMW eDrive-teknologi, som den første BMW i luksus-sedansegmentet.

Den ladbare hybriden, som også blir lansert med lang akselavstand i BMW 740Le, blir drevet av en firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor, som sammen genererer en totalleffekt på 240 kW / 326 hk.

Denne bilen har drivstofforbruk på 0,21 liter per mil, og et kombinert elektrisk strømforbruk på 12,5 kWh per 100 kilometer. CO2-utslipp er foreløpig beregnet til 49 gram per kilometer. Rekkevidde på strøm er opptil 40 kilometer.

Helt nye BMW 7-serie lanseres i Norge 24. oktober 2015. Priser forventes klare i september.

Les også: Ikke direktørbil for deg som er sjenert