Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo flyter på en medgangsbølge om dagen – ikke minst takket være den andre generasjonen av SUVen XC90. Den har solgt i bøtter og spann – også her i Norge, selv om prisene i snitt er over 800.000 kroner. Rundt 2.500 eksemplarer ventes å finne norske eiere i 2015. Det er langt mer enn noen av de andre i dette segmentet.

XC90 markerer imidlertid kun starten på en helt ny og særdeles offensiv satsning. I løpet av de kommende fire årene vil Volvo pøse ut nye modeller over en lav sko.

De tre hovedseriene vil bli 40-, 60- og 90, og det kommer sedan, stasjonsvogn, crossover-varianter og SUV-modeller av alle tre. Dette forteller markeds- og salgssjef i Volvo, Alain Visser, til avisen De Telegraaf. 

Les også: Volvo XC90 blir 150.000 kroner billigere

S90 og V90 først ut

- Alle de nye modellene blir globale, selv om hver enkelt modell naturligvis kan være mer eller mindre aktuell for de ulike markedene, sier Visser.

De første modellene ut er S90 (sedan) og V90 (stasjonsvogn), som på sett og vis blir en erstatter for 70-serien vi har i dag.

Dette er modeller vi har hørt og skrevet om en god stund allerede. S90 blir en særlig viktig modell for det kinesiske og amerikanske markedet. Den vil også komme i forlenget versjon, S90L.

Siden flere asiatiske land ønsker seg forlengede varianter av vanlige biler, vil det også komme en S60L.

Den nye LED-signaturlyktene er med på de fleste av konseptbilene til Volvo, og blir nok å finne i ulike varianter i mange av modellene deres.
Den nye LED-signaturlyktene er med på de fleste av konseptbilene til Volvo, og blir nok å finne i ulike varianter i mange av modellene deres.

Forlengde utgaver

Neste generasjon av V40, som har vært en stor suksess for Volvo i Golf-klassen, kommer alt i 2017. Det betyr at den generasjonen vi har i dag, kun får holde på i fem år. Den ble lansert sommeren 2012, og finnes også i crossover-varianten V40 Cross Country.

Den nye modellen vil dele plattform med kommende modeller fra Geely (eieren av Volvo).

V40 vil også få sin XC-variant, som smetter inn under storebrødrene XC90 og XC60. 

Selv minstemann i Volvo-familien skal forøvrig komme i forlenget utgave, med tanke på kjøpere blant annet i USA.

Les også: 120 nordmenn kjøpte millionbilene usett

Norges-modeller

Svært interessant, sett med særlig norske øyne, er det også at Volvo har tenkt å slippe to nye ladbare hybrider årlig de neste tre-fire årene. Her har vi jo fått en forsmak med XC90 - som yter hele 400 hk. Ladbare hybrider passer veldig godt til det norske avgiftssystemet, og kan gi gunstige priser.

Alle de ladbare modellene blir en kombinasjon mellom elektrisk- og bensinmotor. Diesel utgår, med andre ord. 

Spennende blir det også å følge XC60/V60-serien. Her kommer det om ikke så lenge en helt ny modell.

Dette er den store volum-serien til Volvo i Norge, og XC60 er en svært populær SUV. Det er ventet at den nye variant vil få et design som henter mye fra dagens XC90. 

Les også: Slutt for storselgeren

Sportslige biler

Volvo har forøvrig tatt grep med tanke på tuningpartneren Polestar. Inntil nylig var det nemlig slik at sistnevnte ble hyret inn for å ta for seg noen av modellene på oppdrag for Volvo.

At det nå er ambisjoner om å lage flere og mer sporty biler er tydelig, etter at Volvo rett og slett kjøpte opp Polestar. Vi gleder oss til å se hvilke effekt dette vil få på modellutvalget.

S60 og V60 Polestar viser i alle fall at traust og praktisk ikke er de eneste verdiene Volvo står for. De kan også lage biler som byr på en god porsjon moro!

Les også: Glem alt du trodde du visste om Volvo