Daniel (25) skulle få fikset fuktskader – så ringte lokalavisen

– Nei, er det mulig? Det er f... ikke sant! 

Daniel Molund hadde akkurat kommet hjem da han fikk beskjed om hva som hadde skjedd med bilen. Foto: Therese Jakobsen/Privat
Daniel Molund hadde akkurat kommet hjem da han fikk beskjed om hva som hadde skjedd med bilen. Foto: Therese Jakobsen/Privat

Daniel Molund (25) hadde akkurat kommet hjem fra bilforhandleren da han fikk beskjed om at bilen trolig var totalskadd.

– Nei, er det mulig?! Det er f... ikke sant, sier Daniel Molund, til Nordlys.

Les også: Bil sto i full fyr hos bilforhandler

Var fuktskadet

Tirsdag leverte han bilen, en Skoda Superb 4x4 2012-modell, inn for å få sjekket en fuktskade hos Sulland.

Han og samboeren hadde akkurat kommet hjem til Senja i leiebil da Nordlys ringte og fortalte at bilen deres hadde tatt fyr i Sulland-lokalene, og at den trolig aldri kommer på veien igjen.

Ifølge brannvesenet var en kupévarmer som har stått på dørken i bilen etter all sannsynlighet årsak til brannen. Det var ingen til stede i lokalet da brannen brøt ut.

– Vi har hatt en liten fuktskade i taktrekket. Så leverte vi den inn i dag, og jeg fikk en leiebil hos dem. Skaden skulle ta tre dager å reparere, forteller Molund.

Fra Sulland hadde han fått beskjed om at de skulle sette den under regndusj for å finne fuktskaden i dag.

– Så det kan vel tenkes at at de har satt den til tørking etterpå, sier Molund.

Regner med oppgjør

Han antar at selskapet nå kommer til å gjøre opp for seg.

– Jeg regner med at det skal gå i skjønneste orden. Jeg har opplevd en kjempeservice hittil, sier Molund.

– Hva tenker du om at bilen brant under reparasjon hos en bilforhandler?

– Vi er mennesker alle sammen, så dette har nok en logisk forklaring. Det ordner seg nok, håper jeg, sier Molund.

- Har forsikring

Daglig leder ved Sulland bil, Anne Gjerdrum, sier til Nordlys tirsdag kveld at det kun er én bil som er skadet i brannen.

– Det er helt klart at det er ei vifte i bilen som har tatt fyr. Foreløpig har vi ikke fått kartlagt hvordan det har skjedd, men brannårsaken var ganske åpenbar. Der har vi full oversikt over forløpet, sier Gjerdrum.

Ved 22.15-tiden tirsdag kveld skulle hun akkurat til å ta kontakt med Molund.

– Han må nok kjøpe seg ny bil, den mannen. Men vi har alle våre forsikringer i orden, så kunden skal stå helt utenfor det her, beroliger Gjerdrum.

Brannvesenet berget bygget

Som er glad for at det hele ikke endte mye verre.

– Verkstedet var nettopp ombygd og oppgradert med brannalarm og sprinkleranlegg, og det har fungert som det skal. Brannvesenet var kjapt på plass og berget hele bygget, sier Gjerdrum.

Likevel må de regne med et par dager uten drift.

– Foreløpig ser det ut til at vi er satt ut i spill et par dager med blant annet nedvasking.

Les flere bilsaker i Nordlys motormagasin her

Les også: Gjør dette ofte - unngå bilbrann