KLAR FOR RALLY FINLAND: Andreas Mikkelsen. FOTO: JANEK SKARZYNSKI
KLAR FOR RALLY FINLAND: Andreas Mikkelsen. FOTO: JANEK SKARZYNSKI

Klare for flyvende rally- fartslek i Finland

Andreas Mikkelsen og Mads Østberg skal ta opp kampene med finnene – flyvende i over 200 km/t.

Se åpningsprøven SSS1 Harju direkte på TV2 Sport Premium og TV 2 Sumo torsdag kl. 18.00.

Den 8. VM runden i Rally befinner seg i og rundt studentbyen Jyväskylä i Finland denne helgen.

Med en 2. og 3. plass i VM sammendraget er nordmennene Andreas Mikkelsen og Mads Østberg klare for å ta opp kampen, flyvende i over 200km/t – bokstavelig talt.

– Finnene har en fordel
Rally Finland er kun vunnet av fem ikke-skandinaviske førere siden 1951, men det har aldri vært en nordmann på topp. Løpet har vært dominert av finner, med unntak av et par svensker.

– De er finske, og dette er deres løp på hjemmebane. De vet hvordan det skal gjøres og har den rette følelsen. Selvfølgelig kan andre også lære dette, men de har uansett fordel, sier Mads Østberg til WRC.com.

Østberg har blitt nummer fire totalt de to siste årene, og etter en vellykket test i forrige uke kan han på like vilkår kjempe om å bli den første nordmannen til å vinne det berømte grusrallyet.

Det må han gjøre med et massivt press fra Andreas Mikkelsen, som kommer fra en 2. plass i rally Polen kun 11,9 sekunder bak vinneren franske Sebastien Ogier.

Mikkelsen: – Det blir langt vanskeligere for meg
Mikkelsen som runder 60 kjørte VM løp denne helgen sier det blir tøft å komme blant topp tre i Finland.

– Jeg forventer at det blir langt vanskeligere for meg. Polen var mer eller mindre nye veier for alle førerne. VM-runden i Finland består av mange tradisjonelle etapper, som mine argeste konkurrenter kjenner godt fra før. De har mer erfaring enn meg fra dette løpet, og det betyr mye – kanskje spesielt i et så vanskelig løp, sier Mikkelsen til bilsport.no.

Erfaringen er en ting, men statistikk og teorier en annen faktor, noe teamet bak Andreas, Even Management, har ført i mange år.

I en så uforutsigbar sport som rally har teamet klart å finne en oppskrift som kan være det som gir han en fordel over konkurrentene. Han har tross alt som tredjefører levert langt bedre resultater enn andrefører i VW, finske Jari-Matti Latvla.

– Vi har ett system der vi kartlegger de beste førerne gjennom flere år og det er sånn vi får en progresjonskurve. Ut fra dette kan vi lage våre egne teoretiske kalkulasjoner på fremdrift. Dette er jo litt lek med tall men i teorien skulle Andreas da kunne vinne i Sardinia eller Polen, forteller sportssjef i Even Management Roy Snellingen.

Har strategien klar
Etter to og en halv time med fartsprøver i Rally Polen var Mikkelsen kun 11,9 sekunder fra seier, men første fører Sebastien Ogier ble for sterk.

Målet til Andreas og teamet er nå å beholde 2. plassen som er et steg opp fra fjorårets 3. plass sammenlagt. Og skulle det fortsette sånn, så vil kanskje kalkuleringene til teamet kunne fortelle at vi får en norsk verdensmester i 2016.

Strategien for Rally Finland er klar:

– Andreas må ned 2-3 tiendeler per kilometer fra i fjor i Rally Finland for å kunne henge meg helt i toppen, utdyper Snellingen.

Helgens Rally Finland går over 3 dager, 20 fartsprøver på til sammen 320 km.