Hjerteinfarkt kan ramme plutselig. FOTO: ILLUSTRASJONSBILDE COLOURBOX
Hjerteinfarkt kan ramme plutselig. FOTO: ILLUSTRASJONSBILDE COLOURBOX

Disse enkle grepene kan forhindre hele 3500 hjerteinfarkt i året

Det skal ikke så mye til for å redusere faren for hjerteinfarkt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskere ved Universitetet i Tromsø har bidratt til å finne ut hva som skal til for å redusere antall hjerteinfarkt med 30% innen år 2020.

Datagrunnlaget er Tromsø-undersøkelsene hvor mer enn 22.000 deltakere mellom 30 og 79 år rapporterte inn opplysninger om sin egen helse og livsstil gjennom mange år, og er gjengitt av UNIKARD.

Resultatene viser at verdiene på seks ulike risikofaktorer avgjør hvor sannsynlig det er å få hjerteinfarkt.

  • Trening minst tre ganger i uka
  • BMI under 25
  • Blodtrykk under 120/80
  • Kolesterol under 5,18
  • Diabetes
  • Røyking

Forskerne fant fort ut at svært få mennesker scorer ideelt på alle seks punkter, men det positive er at det er en stor helsegevinst for oss alle ved å legge om livsstilen slik at man oppnår ideelle verdier på minst tre av punktene. 

Forskerne så for seg et scenario der alle i studien oppnådde minst tre av seks idealverdier. Dette ville ha forhindret om lag halvparten av alle hjerteinfarktene både blant menn og kvinner.

Særlig realistisk er det ikke å få så mange mennesker til å legge om livsstilen, men hvis 30 prosent av deltakerne i studien som scoret relativt dårlig på kriteriene over, jobbet seg opp slik at de scoret positivt på fire eller flere av punktene, ville vi hatt 3500 færre hjerteinfarkt i Norge hvert år. 

Dette ville spart mange for mye smerte, mange familier for mye sorg, og Norge hadde spart 350 millioner kroner i året. 

Les mer om undersøkelsen her

Forskere fra Norges idrettshøgskole og University of Cambridge har også gjennomført en stor undersøkelse som viser at inaktivitet er en større trussel for et godt og langt liv, enn det man ofte tenker på, nemlig fedme.

Studien viser at 20 minutters rask gange hver dag, reduserer faren for tidlig død med hele 16-30 prosent.

– Det viktigste rådet til folk er at det trengs ikke så mye innsats til for å leve lenger. Uansett om du er normalvektig, overvektig, eller har fedme har det stor helsegevinst å gå en rask spasertur på 20 minutter hver dag, sa professor Ulf Ekelund ved Norges idrettshøyskole da studien ble offentliggjort i januar.