Alvorlig morsom – til hyggelig pris

Og særlig én ting er det få, om noen, som matcher!

Denne knallrøde raketten har en 250 hks motor under panseret, som sørger for et skikkelig skyv. Og skal du ha den slags krefter, er det ikke mange biler i Norge som har en mer gunstig pris enn Ford Focus ST.
Denne knallrøde raketten har en 250 hks motor under panseret, som sørger for et skikkelig skyv. Og skal du ha den slags krefter, er det ikke mange biler i Norge som har en mer gunstig pris enn Ford Focus ST.

Hva er dette?

Ford Focus er i utgangspunktet fornuftsbasert, med bra plass, gode kjøreegenskaper og fornuftige priser. Men det finnes varianter som appellerer til de litt mer ungdommelige, eller skal vi bare si det rett ut, barnslige, av oss. ST-modellene, for eksempel.

De leverer nå både med diesel- og bensinmotor. Dieselen er på 185 hk, mens bensinmotoren byr på ubeskjedne 250 hk! Du kan jo gjette hvilken vi tester ...

Det stemmer! Og i kombinasjonen med denne kruttønna av en motor, har vi manuell girkasse. Da bør det være duket for en hel del moro ...

Les også: Forden som bare forsvant

Hvordan er den å kjøre?

Focus ST sjarmerer deg med en god. I det du parkerer rumpa i Recaro-setene og blir klemt rundt på alle de riktige stedene så varmt og intimt som bare en nyforelsket 16-åring kan oppleve, er du solgt. Kort sagt: Finnes det seter som bedre kombinerer komfort og støtte, så har vi til gode å oppleve det! 

Vi blir imidlertid litt skuffet når vi trykker på startknappen. Det kommer nemlig bare en marginalt mer potent lyd enn i en hvilken som helst Focus. Hvor er det sexy snerret en rå 250 hks kraftkilde fortjener? Vi skulle om ikke annet ønske oss at det var mulig å justere lydbildet, slik at vi kunne være litt ekstra rampete når vi ønsket.

Forøvrig er bilen en god del stivere enn en vanlig Focus. Det merker du godt så snart veien byr på ujevnheter. Komfortnivået er ikke helt på topp, og kan være litt slitsomt i lengden, hvis veiene er nettopp slik som norske veier dessverre har en tendens til å være, sporete, ujevne og humpete.

Men når du har lyst til å kjøre aktivt, kommer alt til sin rett. Da biter den seg fast, du får gode signaler om grepet gjennom rattet og du danser gjennom svingene. Herlig!

Litt problematisk er det til tider for forhjulene å holde grepet. Særlig om ikke veien er helt tørr. Det er mye krefter som skal plantes i bakken. Ideelt sett skulle vi gjerne hatt bakhjulsdrift eller 4x4. Vi gleder oss ikke så rent lite til nesten generasjon Focus RS, for å si det sånn ...

Les også: Her er en enda sprekere Focus ...

Finest utenpå eller inni?

Focus ST er akkurat passe rampete ut. Du må ikke finne på å kjøpe den i noe så anonymt som grått, sort eller sølv. Denne fortjener virkelig å være den fargklatten i veibildet som den er. Vi har veldig sansen for den knallrøde lakken på testbilen. Faktisk er vi også svært begreistret for den orange versjonen også. 

ST-grillen er helt sort, med et rødt ST-merke i høyre hjrønet. Lavere spoler og sideskjørt "senker" bilen litt ekstra, og bak er det både takspoiler og egen spoiler – for ikke å nevne to Lamoborghini-aktig, sentralt plasserte enderør.

Ford tar med STen designet litt lenger enn for eksempel VW gjør med sin Golf GTI. Den er litt mer leken, og forsøker ikke å være anonym (i alle fall ikke i dette fargene, som nevnt over).

Innvendig er det også pyntet opp. Først og fremst av de lekre, og tidligere nevnte setene. I tillegg er det oljetemperatur-, turbotrykk- og oljetrykkmålere plassert øverst på dashbordet. Ganske gromt det også. 

Men infotainmentsystemet er tungvint, og fungerer ikke slik vi ønsker i 2015. Du kan heller ikke "redde dagen" ved å bruke multifunksjonsrattet, for det er mye du ikke kan styre derifra. Her må det skje noe, Ford! 

Les testen av elektriske Ford Focus her

Hvordan er plassen?

Tja, det er ikke så verst. 363 liter er nesten på nivå med de beste i klassen. VW Golf har 380 liter. 

Kombiversjonen, som vi har testet, er imidlertid praktisk å utnytte plassen. Delbar bakseterygg som blir nesten flatt når den legges ned gjør at du kan laste litt mer når du trenger det. Da er det 1.262 liter tilgjengelig.

I baksetene er det god bra plass til to, og setene er komfortable. Takhøyden er heller ikke noe problem, men C-stolpen stjeler mye av utsikten til siden. 

Foran sitter du som en konge, med god plass, god ergonomi og bra med oppbevaringsplasser og koppholdere.

Les også: Focus stasjonsvogn: Det beste familiekjøpet du kan gjøre

Går den bra?

Focus ST med den 2-liters turbomotoren er en liten rakett. 0-100 km/t på 6,5 sekunder er ikke mer enn det må være, og tregere enn VW Golf GTI. Det er heller ikke raskere enn det BMW 125i med 218 hk klarer.

Men mat på med girene i vanlig kjøring, og du får et fraspark som mange skal slite med å følge. Ikke minst forbikjørings-akselerasjonen mellom 60-100 km/t er morsom, når du utnytter turtallet til det fulle.

Toppfarten er to kilometer i timen unna den magiske 250 km/t-grensa. Men det får holde, neppe noe du vil tenke over om du ikke tar turen sørover med Kiel-ferja.

Forbruket er 0,68 l/mil. Det er ikke lenger spesielt imponerende. Golf GTI med 230 hk klarer seg for eksempel med 0,60 l/mil. 

Les også: Denne Forden klarer noe ingen andre har gjort før den

Hva er konklusjonen?

Du skal lete lenge etter en mer prisgunstig bil med så mye som 250 hk. Focus ST i femdørsutgave er dessuten praktisk nok til å fungere som familiebil om du ikke har alt for stor barnevogn. Har du det, kan du jo dessuten få den som stasjonsvogn.

Kjøregleden er også ypperlig, men noen vil nok klage på komforten ved langkjøring. Vi er heller ikke imponert over infotainmentsystemet. Her er det heldigvis nye ting på gang.

Totalt sett lar vi oss, til tross for noen svakheter, sjarmere av Focus ST. Du må bare vite hva du går til, så tipper vi du får mange hyggelige timer bak rattet som eier av denne bilen.

Pluss: Friskt utseende og fraspark

Minus: Tungvindt infotainmentsystem og skulle gjerne hatt bakhjulsdrift

Les også: Best til småbil: Bensin eller diesel?